Grupy zadaniowe w Radzie Pedagogicznej: Dbanie o komfort pracy w grupie

Dbanie o komfort pracy w grupie w teorii wydaje się być czymś bardzo prostym ale w praktyce przeszkadza w tym egoizm, nieumiejętność słuchania, alienacja, plotkowanie czy brak empatii.

Jak jeszcze dbać o komfort pracy ? Chociażby właściwie się komunikując.

Wystarczy, że dany lider lub członek grupy nie będzie nad sobą panował co za tym idzie nie będzie panował nad swoim językiem i okazuje się, że to najlepsza droga do porażki. Każdy członek grupy musi rozumieć potrzeby innych i posiadać zdolność stawiania się w ich sytuacji.

Spróbujmy porównać dwa komunikaty wypowiedziane przez lidera do członka grupy:

1.     „OK, zdaje sobie sprawę, że nie możesz dzisiaj dłużej z nami zostać, bo masz przedstawienie w przedszkolu córki, ale musimy skończyć ten projekt do przyszłej środy. Mam nadzieję, że dasz radę zostać z nami dłużej w pracy jutro i we wtorek”.

2.     „Nie obchodzi mnie twoje życie prywatne. Wiesz, że mamy czas do przyszłej środy. Albo skończymy to jutro, albo po jutrze. Możemy po jutrze, ale miej świadomość tego, że inni członkowie grupy na twoim miejscu zachowaliby się inaczej”.

W obu sytuacjach cel został osiągnięty, ale w przypadku drugiego komunikatu brak wrażliwości na sprawy osobiste członka grupy doprowadzi do niesympatycznej atmosfery. Nie sprzyja to budowaniu zaufania w zespole a tym bardziej chęci jakiejkolwiek pomocy.

Dbanie o komfort pracy w grupie w teorii wydaje się być czymś bardzo prostym ale w praktyce przeszkadza w tym egoizm, nieumiejętność słuchania, alienacja, plotkowanie czy brak empatii. Gdy słucha się kandydatów na dane stanowiska podczas rozmów kwalifikacyjnych, można często usłyszeć, że niby wszystko było ok i praca im się podobała w poprzedniej firmie tylko atmosfera była niezbyt ciekawa. Niektórzy pracodawcy nie doceniają jak istotna jest dobra atmosfera w miejscu pracy. Dobra atmosfera buduje zaufanie, a to niezbędny element do realizacji planów i właściwej współpracy w zespole. Jak o nią dbać? Czasem wystarczy zaparzyć kawę dla wszystkich chętnychczy zaproponować przerwę na wspólny obiad. Dbamy o przyjazną atmosferę, będąc pomocnym i życzliwym oraz unikając plotkowania.

Pamiętajmy, że miarą dobrej pracy zespołowej jest efektywne, prawidłowe realizowanie zadań w miłej atmosferze. [10]

Maciej Przetakiewicz – uczestnik Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *