
JAK ROZWIJAĆ UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ UCZNIÓW?
Dla kogo: Nauczyciele
Kategoria: System pomocy psychologiczno-pedagogicznej , Dydaktyka , Wychowanie , Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Celem kształcenia nie jest tylko zdobywanie wiedzy, ale nauka pracy w zespole, „uczenia się” i zasady Destination Imagination: współpraca, myślenie krytyczne i twórcze rozwiązywanie problemów.
"Myślimy o umyśle jak o magazynie, który należy zapełnić,
A powinniśmy o nim myśleć jak o instrumencie, którego należy używać ”
John W. Gardner
Główne zadanie, jakie stawiano przed nauczycielami w XX w. polegało na tym, by wyposażyli uczniów w taki bagaż wiedzy i umiejętności, który pozwoliłby im rozwiązać napotkane problemy.
We współczesnej szkole konieczna jest: edukacja ustawiczna (uczyć się przez całe życie!) Natłok informacji sprawia, że nauczyciel nie jest w stanie wywiązać się z takiego zobowiązania.
Dzisiejsi uczniowie kilka razy w swoim życiu zmienią zawód, dlatego będą potrzebowali różnorodnych umiejętności. Celem kształcenia nie jest jedynie zapamiętywanie informacji
i zdobywanie wiedzy, ale nauka pracy w zespole, nauka „uczenia się” i zasady DI (Destination Imagination): współpraca, myślenie krytyczne i twórcze rozwiązywanie problemów.
Rolą współczesnego nauczyciela jest więc kreowanie sytuacji edukacyjnych, czyli takich, które umożliwiają uczniowi przyjecie nowych informacji zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi i zasobem posiadanej wiedzy oraz motywowanie i inspirowanie uczniów, by rozwijali swój potencjał.
Kilka ponadczasowych założeń, na których należy oprzeć rozwój szkoły w XXI wieku:
1. Uczyć, jak się uczyć -im szybciej zmieniać się będzie otoczenie, tym wyższą wartość będzie miało ustawiczne uczenie się.
2. Uczyć, jak radzić sobie z nadmiarem informacji - jak je gromadzić, porządkować
i oceniać, jak odrzucać zbędne dane, jak oddzielać fakty od opinii.
3. Uczyć twórczego rozwiązywania problemów.
4. Uczyć metodami aktywnymi -uczeń z biernego odbiorcy wiedzy staje się czynnym jej poszukiwaczem, to wyzwala zaradności i samodzielności.
5. Uczyć aktywnego i samodzielnego myślenia.
6. Uczyć poszukiwania definicji - czyli: dać młodzieży prawo do błędu.
7. Stwarzać sytuacje sprzyjające przeżywaniu i doświadczaniu życia.
Należy więc wspierać rozwój charakteru ucznia, stawiając wysokie, lecz realne wymagania. W szkole XXI wieku wiodąca staje się zatem idea uczenia się innowacyjnego, która zapewnia uczniom wszechstronny rozwój, ale stawia też przed nimi wysokie wymagania - nie wszyscy uczniowie mogą im sprostać.
Określono nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej –
w rozporządzeniu czytamy, że: „W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, między innymi w (nowej) formie: zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;"
W szkołach należy zatem wprowadzić warsztaty/zajęcia z uczenia się i myślenia.
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku
Dodaj komentarz
Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.
Komentarze
Nikt nie skomentował jeszcze tej strony
Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy