Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Jak się porozumieć? Wzajemne oczekiwania nauczycieli i rodziców

Jak się porozumieć? Wzajemne oczekiwania nauczycieli i rodziców

16:44 11-02-2020

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Prawa rodziców , Psychologia i pedagogika

Rodzice stanowią kluczowe ogniwo w procesie edukacyjnym. Ich obecność w szkole, dobra współpraca z nauczycielami powinny być źródłem nieustannej refleksji, jak lepiej i skuteczniej oddziaływać na młode pokolenia. Czy jest to możliwe? Od czego zacząć?

Szkoła to miejsce, w którym prócz dyrektora, uczniów i nauczycieli – współdecydującymi są jeszcze rodzice, którzy odgrywają niemałą rolę w życiu szkoły. Wraz z wieloma przywilejami, jakimi rodzice zostali uhonorowani oraz możliwościami wypowiadania się choćby na temat organizacji pracy szkoły – wzrosły ich oczekiwania wobec placówek, do których uczęszczają ich dzieci.

Zatem jakie są oczekiwania rodziców wobec szkoły?

  • indywidualne podejście do ucznia,
  • dokładne  informacje o działaniach szkoły,
  • rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dziecka,
  • pomoc w przezwyciężaniu trudności, akceptacji,
  • życzliwa atmosfera,
  • wykwalifikowana kadra,
  • wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności,
  • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
  • sprzyjanie rozwojowi osobowości,
  • pozytywne oddziaływania wychowawcze,
  • sprawiedliwe traktowanie dziecka,
  • udzielanie pomocy w trudnych sytuacjach,
  • zauważanie indywidualizmu dziecka i podejmowanie odpowiednich w tym kierunku działań.

Rodzaje uczestnictwa Rodzica w życiu szkoły:

- czynne (pozytywne, negatywne);

- bierne (stojący z boku, nie udzielający się zbytnio, mało aktywny, by nie powiedzieć w ogóle);

- doraźne (rzadko pomaga, tylko wtedy, kiedy już trzeba);

- cykliczne( wybrane coroczne uroczystości i akcje);

Różne typy rodziców:

- aktywny i ambitny, kreatywny z pomysłami;

- zawsze zgadzający się na każdą formę aktywności i przytakujący;( cichy, nieśmiały);

- rodzic zawsze niezadowolony;

- rodzic - buntownik,

- agresywny ;

- roszczeniowy;

Skąd biorą się takie zachowania ?

Co kieruje Tymi Osobami (Rodzicami)?

Z jakiego powodu tak postępują?

     

 Przyczyny są różne:

- chęć wykazania się lub niespełnione ambicje;

- poczucie wyższości;

- strach;

- niewiedza;

- brak umiejętności komunikacji;

- nieudolność;

Aby współpraca ze środowiskiem szkolnym i rodzinnym (domowym) dziecka przebiegała pomyślnie, dobrze byłoby, gdyby każdy dobry nauczyciel najpierw był:

  • obserwatorem;
  • słuchaczem;
  • optymistą;
  • służył radą i niejednokrotnie pomocą;
  • dobrym strategiem, wyczuwającym sytuację i umiejącym tak pokierować rozmową, czy planem działania, aby uzyskać zamierzony cel;

następnie oczekiwał od rodzica:

  • szczerej rozmowy o dziecku;
  • pomocy w przygotowaniu uroczystości szkolnych i klasowych;
  • sprecyzowania oczekiwań wobec nauczyciela i szkoły;
  • efektywnej współpracy przy rozwiązywaniu problemów;
  • aby przy dzieciach nie komentował negatywnych opinii na temat szkoły i nauczycieli;
  • systematycznego kontaktu z nauczycielem i szkołą;
  • stosowania ustalonych oddziaływań (ujednolicenia oddziaływań wychowawczych).

Okazywanie Wzajemnego szacunku może tylko wzmocnić poczucie bezpieczeństwa i normalności w relacjach dziecko-szkoła, dziecko-dom, jako, że obydwa te środowiska są najważniejszymi przestrzeniami w kilku pierwszych latach nauki i obydwa te środowiska powinny „mówić tym samym językiem", ponieważ w przeciwnym razie – mały człowiek nie doświadczy dysonansu poznawczego – zatrze mu się granica między dobrem a złem i trudno będzie mu dokonywać właściwych decyzji.

Iwona Walach

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x