Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Jak wykorzystać zasoby świata cyfrowego w placówce oświatowej?

Jak wykorzystać zasoby świata cyfrowego w placówce oświatowej?

12:19 08-10-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Dydaktyka , Dobre praktyki

Warto zdobywać efektywną i praktyczną wiedzę, która jest wsparciem pracy edukacyjnej i wpływa na nowoczesny wizerunek nauczyciela.

Jednym z priorytetów MEN na rok 2019/2020 jest Rozwój kompetencji cyfrowych oraz wykorzystanie w placówce oświatowej Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK). Temat z jednej strony niezwykle obszerny, zawierający sporo kategorii. Z drugiej strony, przy odpowiednim podejściu, wiedzy i nabyciu określonych umiejętności – to obszar, który absolutnie wspiera nauczyciela w prowadzeniu atrakcyjnych, efektywnych zajęć lekcyjnych.

Kompetencje cyfrowe to nie tylko wykorzystanie na lekcji laptopa, smartfona czy tabletu. Katalog kompetencji cyfrowych to dedykowana wiedza, umiejętności i odpowiednia postawa. Wśród części nauczycieli istnieje spora obawa przed wykorzystaniem na lekcji narzędzi cyfrowych. Powtarza się stereotyp mówiący o tym, że cokolwiek zrobimy, i tak przegramy na starcie z młodym pokoleniem. Naprawdę nie ma się czego bać. Nasi uczniowie nie mają żadnej specjalistycznej wiedzy. Ich jedyna przewaga to czas, jaki spędzają w Internecie, w grach komputerowych czy mediach społecznościowych. Oczywiście nie unikniemy obecności w cyfrowym świecie. Nowe technologie zdominowały wiele obszarów naszego życia. Warto więc zdobywać efektywną i praktyczną wiedzę, która jest wsparciem pracy edukacyjnej i wpływa na nowoczesny wizerunek nauczyciela.

Wspomniałem powyżej o wiedzy, umiejętnościach i postawie w kontekście katalogu kompetencji cyfrowych. Poniżej postaram się wyjaśnić o co dokładnie chodzi:

Wiedza – czyli znajomość zasobów internetowych pod kątem przydatności w codziennej oświatowej rzeczywistości. Jednym z przykładów może być platforma Google Scholar, niezwykle zaawansowana wyszukiwarka materiałów edukacyjnych. To wiedza w obszarze platform edukacyjnych, selekcji informacji, eliminacji tak powszechnych teraz tzw. fake news (fałszywe informacje). To także umiejętne, etyczne i bezpieczne wykorzystanie tak popularnych wśród uczniów mediów społecznościowych. Nie można zapomnieć o wiedzy dotyczącej zagrożeń w Internecie i social media. W trakcie naszych szkoleń przestrzegamy przed wirusami komputerowymi, prezentujemy zagrożenia płynące z tak popularnego wśród dzieci i młodzieży Darknetu/ Darkwebu czy przeglądarki Tor.

Umiejętności – to sprawne posługiwanie się bezpiecznymi narzędziami cyfrowymi przydatnymi w trakcie lekcji. Mamy w Internecie do wyboru dziesiątki serwisów do tworzenia rysunków, plakatu, grafiki, animacji czy montażu video. Dostępne są platformy z bezpłatnymi aplikacjami na tablice interaktywne. W zasobach sieciowych znajdziemy serwisy, aplikacje do nauki każdego przedmiotu: języka polskiego, języków obcych, matematyki, chemii, fizyki…. Każda nauczycielka/ nauczyciel przy odrobinie zaangażowania może w dosyć krótkim czasie opanować umiejętność posługiwania się przydatnymi, dopasowanymi do profilu jego pracy efektywnymi narzędziami online.

Postawa – to przede wszystkim etyczne i bezpieczne wykorzystanie zasobów sieciowych. Przestrzeganie prawa autorskiego, wykorzystania legalnych źródeł. Ale także odpowiednia reakcja na coraz częściej pojawiające się uzależnienia, FOMO, cyberbulling (nękanie, przemoc psychiczna w Internecie) czy cyberprzestępczość.

Do tematu Rozwój kompetencji cyfrowych warto podejść kreatywnie i nowocześnie. Dla dobra i rozwoju naszych uczniów i placówki, którą reprezentujemy. Pamiętajmy, kompetencje cyfrowe są jednym z elementów zbioru kompetencji kluczowych. Znacząco wpływają na progres w obszarze innowacyjności i przedsiębiorczości naszych uczniów. Obszar ten zakłada na przykład zdobywanie wiedzy w zdolności do krytycznej oceny i opracowania treści publikowanych w nowych mediach,  wykorzystania ich w skutecznej komunikacji interpersonalnej. To wiedza w obszarze myślenia projektowego, zdolności do prezentowania i rozwijania sposobów pracy dla osiągnięcia pożądanych wyników. Warto też dodać obszar myślenia adaptacyjnego, biegłość w rozwiązywaniu problemów, wymyślaniu rozwiązań i odpowiedzi wykraczających poza przyjęte schematy.

Tego typu kompleksowa wiedza zawiera się w katalogu kompetencji cyfrowych. Taką właśnie rozszerzoną wiedzę w atrakcyjnej, warsztatowej formie przekazujemy na naszych szkoleniach. Serdecznie zapraszamy do współpracy i kontaktu.

Dariusz Adamczyk

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x