Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Kompetentny wychowawca świetlicy

Kompetentny wychowawca świetlicy

08:19 12-08-2019

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Wychowanie

Praca nauczyciela w świetlicy z pozoru wydaje się być łatwa. Ale tylko z pozoru. O docenienie trudu pracy wychowawcy świetlicy upomina się specjalistka Edurady Anna Polak.

Z moich osobistych doświadczeń oraz wielu przeprowadzonych rozmów z wychowawcami świetlic wynika, że czują się zapomniani i niedoceniani przez innych nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców. A przecież są to wykształceni i kompetentni nauczyciele, często mający ukończone studia podyplomowe.

            To wychowawcy świetlicy spędzają z dziećmi bardzo dużo czasu, potrafią wyczuwać ich stany emocjonalne, rozterki i problemy, są w stanie profesjonalnie pomagać w trudnych sytuacjach, smutkach, w nauce i odrabianiu prac domowych, pracować z uczniami z rozmaitymi trudnościami, kształtują także zainteresowania i rozwijają zdolności swoich podopiecznych.

            Dlatego z całą mocą chcę podkreślić ich ważną  rolę w szkole i zachęcić nauczycieli do ścisłej współpracy z wychowawcami świetlic, którzy w swojej, jakże odpowiedzialnej pracy łączą rolę wychowawcy, pedagoga, nauczyciela, opiekuna, pielęgniarki i animatora? Wykazują się wiedzą pedagogiczną i psychologiczną oraz rozległą wiedzą ogólną. Potrafią pracować z grupą i indywidualnie, angażować uczniów do zabawy i różnorodnych zajęć, motywować do pracy, zmiany zachowań, nawiązywać kontakty z dziećmi, rozmawiać, słuchać, rozwiązywać konflikty i spory, uczyć atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu. Większość z nich odznacza się zaangażowaniem, zdolnością obserwacji zachowań i wykrywania ewentualnych problemów, pomysłowością, kreatywnością, ciepłem, życzliwością, akceptacją, tolerancją i poczuciem humoru.

            Wiedzę i doświadczenie wychowawców świetlicy mogą wykorzystać nauczyciele i wychowawcy klas do wspólnej pracy z uczniami z trudnościami w nauce, czy stwarzającym problemy wychowawcze. Na pewno efekty tej współpracy będą dobre, a uczniowie być może szybciej osiągną sukcesy na miarę swoich możliwości.

            Chcę również zachęcić Was drodzy wychowawcy świetlic do zadbania o swoją wartość, bo ludzie widzą nas takimi, jakimi się prezentujemy. Dlatego warto pokazywać innym specyfikę naszej pracy, jej niepowtarzalność, trud i jednocześnie wymagać szacunku. Warto dzielić się swoją wiedzą,  doświadczeniem i pomysłami oraz zachęcać innych do współpracy z nami. Należy też pracować nad sobą, bo w pracy z drugim człowiekiem to my sami jesteśmy głównym narzędziem. Jeśli chcemy mieć wpływ na otoczenie i coś zmienić, musimy zacząć od siebie. Możemy tego dokonać tylko poprzez doskonalenie siebie. A gdy zadbamy o to, by stać się ważnymi osobami dla dzieci, nauczycieli, rodziców, to będziemy mieli wpływ na relacje z nimi i ich stosunek do nas. Warto więc stawać się coraz lepszym człowiekiem i coraz bardziej kompetentnym wychowawcą świetlicy.

Jaki zatem on powinien być?

            Wychowawca w świetlicy przede wszystkim musi lubić dzieci, interesować się nimi i ich przeżyciami, akceptować je takimi jakie są, z satysfakcją im pomagać i dostarczać radości, angażować się we wspólna zabawę, rozwijać ich zainteresowania i zdolności.

            Dobry wychowawca powinien być także komunikatywny, powinien mieć ciepły stosunek do dzieci, umiejący słuchać, mający poczucie humoru, pełen inicjatywy, umiejący znaleźć kompromis, energiczny, szczery, odpowiedzialny, dostrzegający wszystkich w grupie, bystrym obserwatorem, godny zaufania, umiejący przyznać się do błędu, rzeczowy, obiektywny, poszukujący wspólnych rozwiązań, bez uprzedzeń, twórczy, stale dokształcający się, konsekwentny w postępowaniu, powinien posiadać pokłady cierpliwości, dobroci, niekłamanej szczerości, łagodności, umieć rozwiązywać konflikty, tworzyć płaszczyznę tolerancji,  wykazywać empatię.
Jednym słowem powinien być przewodnikiem, przyjacielem i doradcą, wszechstronnym i elastycznym, ale przede wszystkim uśmiechniętym i radosnym człowiekiem.

Głównym zadaniem wychowawcy jest stworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania, spokoju, wywołanie zaciekawienia, wydobywanie uzdolnień, zapewnienie dobrego samopoczucia i zadowolenia wychowanków.
Wychowawca świetlicy powinien próbować podkreślać, wydobywać, dopatrywać się dobrych rzeczy w dziecku, chwalić je i śmiać się do niego

Anna Polak

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x