Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Koncepcja inteligencji wielorakich według Howarda Gardnera - cz. I

Koncepcja inteligencji wielorakich według Howarda Gardnera - cz. I

09:02 11-03-2019

Dla kogo: Nauczyciele

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Dydaktyka , Wychowanie

W 1983 amerykański psycholog i neurolog ogłosił koncepcję inteligencji wielorakich powstałą w oparciu o badania, które objęły szeroki zbiór źródeł, nie rozpatrywanych do tej pory łącznie.

Nikt nie podejrzewał, jakie będą  konsekwencje jednego zlecenia, które miało miejsce w roku 1905 w Paryżu. Władze Paryża poprosiły psychologa Alfreda Bineta o skonstruowanie narzędzia pozwalającego na zmierzenie, którzy z uczniów paryskich szkół podstawowych będą mieli sukcesy w szkole, a którzy -  kłopoty z nauką. W ten sposób powstało narzędzie – test, który dziś jest powszechnie znany jako test inteligencji, zaś jego miarą jest iloraz inteligencji  (IQ).

Przez pewien czas test ten cieszył się umiarkowanym zainteresowaniem, do momentu przeniesienia go na grunt amerykański i wykorzystania go przez armię Stanów Zjednoczonych do przebadania ponad miliona rekrutów po wybuchu I wojny światowej.

Od tamtej pory jest on najczęściej wykorzystywanym narzędziem i występuję w wielu wersjach i kombinacjach – od lekkiej, prawie rozrywkowej do naukowej. Było to możliwe, gdyż, w rzeczy samej, jest to narzędzie wyjątkowe. Ludzie od zarania wieków potrafili intuicyjnie  ocenić czy druga osoba jest inteligentna czy podoła jakiemuś zadaniu.

Jednak test IQ pozwala na ilościowy pomiar potencjalnej lub rzeczywistej inteligencji człowieka. Zakładano, że inteligencja ogólna niewiele zmienia się z wiekiem, w niewielkim stopniu zależy od nauki i doświadczenia. Nie można jej ćwiczyć i tym samym zwiększać swoje IQ. Jest cechą wrodzoną jednostki.

W roku 1983 amerykański psycholog i neurolog w jednej osobie ogłosił koncepcję inteligencji wielorakich powstałą w oparciu o badania, które objęły szeroki zbiór źródeł, których nie rozpatrywano do tej pory łącznie.

Były to źródła dotyczące:

  - kształtowania się różnych rodzajów umiejętności u dzieci,

  - sposoby załamania się tych umiejętności po uszkodzeniu mózgu w wyniku uszkodzenia mózgu

  - kształtowanie umiejętności u „cudownych dzieci”, osób upośledzonych umysłowo, o „wysepkowych „umiejętnościach

  - badania nad autystykami i dziećmi o upośledzonej umiejętności uczenia się

Wykorzystując powyższe źródła zespół H. Gardnera otrzymał mnóstwo informacji, które z racji ilości nie mogą być opracowane ilościowo. Zostały opracowane jakościowo i w wyniku tych analiz pojawiła się koncepcja inteligencji jako „zdolności do rozwiązywania problemów lub kształtowania wytworów ludzkiej pracy, która ceniona jest  w jednym lub wielu kręgach kulturowych lub społecznościach” (H. Gardner)

W wyniku analizy całego materiału badawczego wyłoniło się siedem rodzajów inteligencji.

Oto one:

        1. Inteligencja muzyczna
        2. Inteligencja cielesno-kinestetyczna
        3. Inteligencja logiczno-matematyczna
        4. Inteligencja językowa
        5. Inteligencja przestrzenna
        6. Inteligencja interpersonalna
        7. Inteligencja intrapersonalna

Później została dodana kolejna:

        8. Inteligencja środowiskowa

Z biegiem czasu dodano jeszcze dwie:

        9. Inteligencja moralno-etyczna
      10. Inteligencja egzystencjalna

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x