Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Kto dziś czyta poezję

Kto dziś czyta poezję

08:13 06-08-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Rodzice

Kategoria: Podstawa programowa , Dydaktyka , Wychowanie

Temat promocji czytelnictwa i rozwijania kompetencji czytelniczych nie opuszcza naszego portalu. Dziś nasza ekspertka w dziedzinie czytelnictwa zastanawia się, czy ktoś jeszcze sięga po poezję?

„Nie wierzę, by poez­ja mogła zmienić świat. Praw­dzi­wi twórcy zła nie czy­tają wierszy.”
                                                                                                   W. Szymborska

Kto dziś czyta poezję?

Nawet w szkole czasy mamy już stechnicyzowane: laptop, tablet, tablica multimedialna, projektor. Czytamy książki na ekranie lub słuchamy audiobooków. Szelest stron zastąpił głos lektora i migotliwy ekran. Zniknął zapach farby drukarskiej z nowego bądź lekko kurzowo–starociowy z wiekowego tomu. Co zostało? Fenomen przeniesienia w świat fantazji, wyobraźni, oderwania od codzienności i niezwykła przyjemność dla duszy. Tomik poezji – jak to dziś brzmi? Trąci myszką? Czytamy jeszcze czy już nie? Ale czy możliwe jest nasze człowieczeństwo bez dorobku poetów?

W poezji każdy może znaleźć coś z prawdy własnego serca; coś pięknego, ulotnego, wrażliwego.  Poezja pobudza wyobraźnię, stymuluje rozwój emocji, uczy otwartości, kultury, podnosi estetykę życia codziennego. Przenosi w świat wartości, daje przeżycia – intymne,  osobiste, zbiorowe, patriotyczne. Jest zapisem niespełnionych pragnień, nieszczęśliwych miłości, rozstań, nieutulonego żalu, rozpaczy, wzruszeń, a czasami słodkich spełnień: Nigdy, więc nigdy z tobą rozstać się  nie mogę i Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim. To też refleksja nad życiem, śmiercią, przemijaniem i człowieczeństwem – naszym miejscem tu i teraz, bo „Nic dwa razy się nie zdarza i nie zdarzy…”

 Jest też składnicą narodowej historii, strażnikiem dziejów, niezaprzeczalną pamięcią tożsamości i orężem w walce. „…pomnik trwalszy wzniosłem od spiżu…”, „…pieśń ujdzie cało”, „nie rzucim ziemi skąd nasz ród” – powie poeta.

Pokolenia minionego, dwudziestego wieku, wynosiły ze szkoły, rodzinnych tradycji, jeśli już nie zachwyt i potrzebę obcowania, to przynajmniej znajomość poetyckiego kanonu. Chyba wszyscy zaczynaliśmy od Samochwały, Lokomotywy, Pawła i Gawła – bo to jeszcze edukacja przez dorosłych – rodziców, często dziadków, przedszkole. A co później, gdy wybory są już samodzielne? Jak to jest z tą poezją w pokoleniu cyfrowych tubylców? Co czytają młodzi ludzie? Jakie wiersze budzą ich emocje i wrażliwość? Kto wygrywa               w rankingu? Klasyka czy nowoczesność?

Co czytelnicy naszego portalu mogą o tym powiedzieć? Co w poezji odnajdują nasi uczniowie, nasze dzieci? Czy znają tylko obowiązkowy podręcznikowy zestaw poetycki         i gombrowiczowskie stwierdzenie „Słowacki wielkim poetą był…”? A może odkrywają nieznane nam nauczycielom, rodzicom nowe lądy? Czym się kierują? Kto jest na topie? Kto de mode?

W roku szkolnym , w którym po raz kolejny stawiamy na rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży zapraszam do dyskusji o poezji, poetyckich wyborach i obecności wierszem pisanej rzeczywistości w naszym życiu…

Krystyna Budzianowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x