Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Najczęstsze sposoby rozwiązywania konfliktów w szkole - próba oceny cz. 2

Najczęstsze sposoby rozwiązywania konfliktów w szkole - próba oceny cz. 2

08:47 20-11-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Bezpieczeństwo w szkole , Zarządzanie Oświatą

Sytuacja konfliktowa, niezależnie od tego, których osób i jakiego miejsca dotyczy, zawsze powoduje destabilizację najpierw w najbliższym, potem coraz szerszym otoczeniu osób w nią zaangażowanych.

Wcześniejszą część artykułu znajdą Państwo tutaj.

     3. Narzucanie rozwiązania

 Popularność narzucania rozwiązania jako metody radzenia sobie z konfliktem w szkole wynika przede wszystkim z chęci skrócenia drogi dojścia do porozumienia. Dotyczy to głównie sporów w ramach struktury hierarchicznej, a przede wszystkim relacji nauczyciel – uczeń. Po tę metodę bardzo często sięga także nauczyciel, który angażuje się w rozwiązanie konfliktu między uczniami.

W takiej sytuacji osobie dorosłej, zwierzchnikowi, wydaje się, że wie, co trzeba zrobić, aby przywrócić spokój i równowagę, i w wielu przypadkach rzeczywiście tak może być. Tyle tylko, że narzucone rozwiązanie nie jest tym, z którym utożsamiają się skonfliktowane strony. Zatem nie będą przykładać się do wcielania w życie narzuconych postanowień, chyba że ze strachu przed nauczycielem i konsekwencjami nieposłuszeństwa. Osiągnięte w ten sposób pozorne porozumienie może być bardzo nietrwałe (zwłaszcza jeśli strony nie przepracowały tego, co się między nimi wydarzyło), a konflikt przenieść się poza mury szkoły, tam, gdzie nie sięga władza dyrektora, pedagoga szkolnego czy wychowawcy.

Dodatkowo narzucanie rozwiązania przez osobą trzecią nie uczy młodych ludzi brania odpowiedzialności za siebie w takiej sytuacji, ponieważ ktoś robi to za nich. Zwykle będzie odebrane jedynie jako kara, zwłaszcza jeśli uczeń obarcza winą drugą stronę, a to w dalszej perspektywie może jeszcze wzmocnić konflikt.

    4. Odwlekanie w czasie

 Odwlekanie w czasie konieczności zmierzenia się z konfliktem, podobnie jak ignorowanie, wiąże się często ze strategią unikania. Naraża strony na eskalację konfliktu, wciągnięcie w niego dodatkowych osób, zwiększa stres wywołany zakłóceniem w relacji, sprawia, że trudniej jest osiągnąć porozumienie z powodu narastającej niechęci. Jeśli nauczyciel odsuwa w czasie zajęcie się konfliktem między uczniami, oni mogą pomyśleć, że nie zależy mu na nich, że go nie obchodzą. Podobne odczucia mogą pojawić się w rodzicach tych dzieci. W takiej sytuacji mimo woli także nauczyciel może stać się stroną w konflikcie.  

Nie oznacza to jednak, że zawsze należy się spieszyć. Umiejętność radzenia sobie z konfliktem opiera się między innymi na zdolności właściwej oceny sytuacji i poziomu emocji uczestników, które mogą utrudnić, a nawet uniemożliwić zbliżenie się do porozumienia. Czas może być potrzebny, aby strony wyciszyły się, przemyślały sytuację, oszacowały potencjalne korzyści i straty wynikające z brnięcia w konflikt, a tym samym stały się bardziej podatne do ustępstw i współpracy w imię zgody.

    5. Separacja skonfliktowanych stron

Sięgnięcie po separację jako sposób poradzenia sobie z konfliktem, wydaje się być strategią ekstremalna, zarezerwowaną dla szczególnie trudnych przypadków, niemożliwych do rozwiązania. Trudno ją bowiem nazwać rozwiązaniem konfliktu. Jest to raczej sposób na odebranie przestrzeni konfliktowi, ponieważ separacja sama w sobie nie usuwa przyczyny niezgody, nie dotyka przedmiotu konfliktu i nie naprawia relacji, a zatem nie ma pozytywnego wpływu na rozwiązanie problemu, a jedynie ogranicza jego skutki. Może być etapem innej procedury, służącą ostudzeniu emocji.

Anita Sklepkowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x