Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Nowoczesny dyrektor- wstęp do książki

Nowoczesny dyrektor- wstęp do książki

08:42 22-04-2013

Dla kogo: Dyrektorzy

Kategoria: Rozwój osobisty , Perspektywy zawodowe , Zarządzanie Oświatą

Żyjemy w ciekawych czasach. Dawna stabilizacja zawodowa niedługo przestanie być faktem. Świat zmienia się coraz szybciej, a nam trudno za tymi zmianami nadążyć. W swojej karierze zawodowej przez kilkanaście lat miałem przyjemność pełnić różne stanowiska kierownicze: kierownika ogniska wychowawczego, zastępcy dyrektora szkoły oraz tę najważniejszą – dyrektora szkoły.

Z perspektywy czasu widzę, ile czasu straciłem na uczenie się na własnych błędach. Chciałem być dobrym dyrektorem, ale nie wiedziałem, jak tego dokonać. Po chwili euforii, przyszedł czas niepokoju:

Co mam zrobić?

Czy sobie poradzę?

Gdzie mam szukać rozwiązań?

Kto mi wskaże drogę?

Oczywiście przyglądałem się podświadomie dyrektorom w szkołach,
w których miałem przyjemność pracować.  Każdy z nich preferował (świadomie lub mniej) własny styl zarządzania: od demokraty i przyjaciela
po zdeterminowanego autokratę! Od każdego z nich starałem się czegoś nauczyć, coś wykorzystać dla siebie. Obserwowałem, jakie popełniają błędy, i przysięgałem sobie, że ja tak nigdy nie postąpię! Widziałem łzy pracowników szkoły, nauczycieli. Widziałem niezadowolonych rodziców. Ale też szczęśliwych uczniów, którzy dobrze się czuli w dobrze zarządzanej szkole.

Szukałem literatury, która pomogłaby mi skuteczniej zarządzać szkołą. Prenumerowałem dostępne na rynku oświatowym fachowe czasopisma. Znalazłem w nich wiele ciekawych artykułów dotyczących zarządzania.
Z książkami było jednak znacznie gorzej. Do moich ulubionych lektur należały prace śp. Ireny Dzierzgowskiej – potrafiła pisać w sposób przyjazny: jasny
i zrozumiały. Wręcz czuło się, że naprawdę chce mi pomóc. Do dziś pamiętam też książkę Józefa Pielachowskiego, który przestrzegał: dyrektor szkoły
nie powinien do pracy przychodzić w sweterku.

Niestety, są to nieliczne pozycje, które pomogły mi zrozumieć wagę pełnionej przeze mnie funkcji – dyrektora szkoły. Większość dostępnych
na rynku publikacji odnosi się do przepisów prawa oświatowego, zadań dyrektora wynikających z ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzeń ministerstwa edukacji. Znakomicie opisane są zadania dyrektora szkoły dotyczące respektowania prawa pracy czy nadzoru pedagogicznego. Jednak
w zarządzaniu codziennym ważniejsze często okazuje się inne zadanie:
jak rozwiązywać problemy pojawiające się w szkole, jak przeciwdziałać sytuacjom kryzysowym, jak skutecznie budować zespół pracowników, który razem z nami będzie realizował wizję szkoły?

Innym sposobem zdobywania wiedzy jest sposób formalny: kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie zarządzania oświatą.
To jednak tylko teoretyczna część zagadnienia.

Co zatem robić?

Stąd też narodził się pomysł niniejszej książki. W sposób praktyczny opowiedzieć o pracy dyrektora szkoły.

Nie będzie to praca teoretyczna, ani też metodologiczna. Nie aspiruje do prac naukowych z dziedziny zarządzania. Wzorem podobnych prac z dziedziny zarządzania w firmie biznesowej, ma to być jedynie praktyczny przewodnik dyrektora szkoły.

Świadomie pewne kwestie w nim pomijam, bądź traktuję wybiórczo. Zostały przecież doskonale opisane wcześniej.

Skupiam się raczej na tych zagadnieniach, które (jak mi się wydaje)
są strategiczne w skutecznym i nowoczesnym zarządzaniu szkołą. Potocznie zwykło się mówić, że dyrektor kieruje szkołą. Nieprzypadkowo przed laty istniało stanowisko kierownika szkoły. Ostatnie kilkanaście lat to wyraźne zaznaczenie, czy wręcz oddzielenie funkcji kierowania i zarządzania. Kierowanie to przewodzenie ludziom, natomiast zarządzanie to sterowanie instytucją mającą konkretne cele (I. Majewska- Opiełka: Umysł lidera).

Nie ukrywam, iż wiele pomysłów zaczerpnąłem wprost z zarządzania
w firmie biznesowej. W tym zakresie literatura jest o wiele bardziej bogata. Pracować w biznesie, znaczy oszczędzać czas. Nie ma tam raczej pozycji teoretycznych. Jest za to zapotrzebowanie na praktyczne wskazówki, które szybko pozwolą osiągnąć spodziewany efekt.

Wykorzystuję również własne doświadczenia wyniesione z pracy na stanowisku dyrektora szkoły, ale także konsultanta systemów zarządzania jakością zgodnych z normą ISO 9001:2008, edukatora i trenera kadry kierowniczej oświaty, ale przede wszystkim dyrektora firmy – niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

Szczególne podziękowania kieruję pod adresem Pana Wojciecha Turewicza, od którego czerpię praktyczną wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów zarządzania.

Artur Foremski

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x