Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Partnerstwo rodziny i szkoły

Partnerstwo rodziny i szkoły

09:59 23-08-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Prawa dziecka , Prawa rodziców , Zarządzanie Oświatą

Współczesna szkoła ma na celu budowanie partnerstwa rodziny i szkoły poprzez szerokie angażowanie rodziców w proces edukacji dziecka i życie szkoły.

„Bliska współpraca rodziców z nauczycielami jest konieczna po to, żeby dziecko mogło żyć w zintegrowanych, a nie w dwóch odrębnych systemach"

 Wojciech Eichelberg

Współczesna szkoła ma na celu budowanie partnerstwa rodziny i szkoły poprzez szerokie angażowanie rodziców w proces edukacji dziecka i życie szkoły. Założenia te nakładają na dyrektora każdej placówki, rodziców i nauczycieli wspólne określenie zasad współpracy, która satysfakcjonowałaby wszystkie podmioty i odpowiadała potrzebom rodziców i nauczycieli.

Rodzice i szkoła to instytucje spełniające funkcje wychowawcze, jednakże szkoła pełni funkcję jedynie wspomagającą rodziców. Umiejętna współpraca z rodzicami może ułatwić osiągnięcie pożądanych efektów wychowawczych, ma również znaczący wpływ na osiągnięcia dydaktyczne. Zarówno dzieci jak i nauczyciele powinni mieć wsparcie rodziców, jak również rodzice powinni móc liczyć na pomoc ze strony nauczycieli, dyrektora i specjalistów. Ścisła współpraca, wywiązywanie się z powierzonych ról pozwoli na spełnienie oczekiwań i wymagań względem siebie. Zarówno nauczycielom, jak i rodzicom zależy na dobrej współpracy, skierowanej na najpełniejszy i najlepszy rozwój dziecka w najlepszych warunkach. Początkiem wszystkiego jest stworzenie klimatu zaufania i zasad współpracy.

Jako wieloletni nauczyciel i wychowawca zdaję sobie sprawę, jak ważna jest rola rodziców w procesie edukacji dzieci. Jak ważne jest włączanie rodziców w prace szkoły, ich poparcie w działaniach nauczycieli i dyrektora.  Szkoła i dom powinny mieć jeden wspólny cel. Wspólnota celu, jakim jest szeroko pojęte dobro dziecka wymaga synchronii, koordynacji i wzajemnego uzupełniania się.

Rodzice, uczniowie i nauczyciele tworzą środowisko szkolne. Dla każdego z wymienionych istnieje szereg przepisów regulujących prawa i obowiązki.

Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi uprawnienia, kompetencje i obowiązki  rodziców w szkole są:

  • Konstytucja RP,
  • Prawo oświatowe
  • Ustawa o systemie oświaty
  • Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
  • Konwencja o Prawach Dziecka

Rodzice będący integralnym podmiotem szkoły winni działać w ściśle określonych ramach prawnych. Ich prawa  powinny być respektowane a obowiązki  konsekwentnie wymagane przez szkołę. Jest to gwarantem dobrej współpracy i właściwego funkcjonowania szkoły.

Grażyna Kowaleczko - uczestniczka Kursu Kwalifikacyjnego Zarządzanie Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x