Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Potrzebujemy odważnych, znających swoją wartość pracowników

Potrzebujemy odważnych, znających swoją wartość pracowników

08:19 12-08-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Ocenianie kształtujące , Rozwój osobisty , Perspektywy zawodowe

Jaka jest współczesna szkoła? Z badań wynika, że 52% dzieci uważa, że posiadanie innych poglądów niż ma nauczyciel jest karane, 35% uczniów w szkole nie czuje się bezpiecznie, a 37% w przypadku porażki nie otrzymuje wsparcia ze strony nauczycieli. Czy to oznacza, że szkoła w swojej kulturze i filozofii odbioru świata została w poprzedniej epoce?

Każdy współczesny dzień przynosi tyle nowych odkryć, że moglibyśmy obdzielić nimi niejedną poprzednią cywilizację, a niektóre z nich byłyby niewątpliwie odkryciem epokowym. Jest to symbol nowych czasów. Zmiany, które w tak zawrotnym tempie następują dotyczą nas wszystkich: nasze laboratoria, instytuty, uczelnie, a także nasze zakłady pracy. Firma, która nie nadąża za tymi zmianami wcześniej lub później musi upaść. W świecie biznesu, gdzie podaż jest większa niż popyt, warunkiem przetrwania firmy jest ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb klientów. Skończyły się czasy, kiedy wiedza i mądrość skupiała się wokół tych, którzy są na górze - ich zadaniem było jedynie, w sposób przemyślany przekazać ją tym, którzy są na dole (pracownikom), pracownicy natomiast byli zobowiązani tę wiedzę przyjąć i sumiennie ją wprowadzać w praktyce. Wreszcie kierownictwo zrozumiało, że prawdziwe zmiany następują na dole, i to one decydują o rozwoju firmy. Zaczęto świadomie sięgać do mądrości pracowników i weryfikować ją z własnymi przemyśleniami. Zjawisko to nazywamy synergią. Ta wartość dodana pozwala tworzyć prawdziwie nową jakość. W konsekwencji działania liderów skupiły się na inwestowanie w ludzi, w ich rozwój oraz ciągłe doskonalenie. Kapitałem przedsiębiorstwa przestały być fabryki, maszyny oraz dobra materialne. Zastąpił ich człowiek ze swoim nieograniczonym potencjałem. Współczesna kadra zarządzająca firm potrzebuje partnerów, którzy będą mieli odwagę powątpiewać, mieć własne zdanie, będą potrafili konfrontować wiedzę teoretyczną z ich doświadczeniem i przemyśleniami. Wartością stał się fakt, że pracownicy i ich szefowie nie boją się prezentować różnych poglądów, bo uświadomili sobie, że dopiero wspólnie wypracowane stanowisko zadecyduje o ostatecznym sukcesie firmy.  Trzeba zauważyć fakt, że tak ciężko wypracowane rozwiązanie, które dziś decyduje o sukcesie, jutro już nie będzie miało większego znaczenia, będzie miało wartość jedynie historyczną. I to jest cała tajemnica funkcjonowania współczesnego pracownika w nowoczesnym świecie.

Na takich pracowników czeka cały świat pracy, ale czy takich pracowników przygotowuje szkoła?
Jaka ona jest? Z badań przeprowadzonych przez naukowców* wynika,  że szkoła zniewala umysły uczniów. Z analiz wynika, że 52% dzieci uważa, że posiadanie innych poglądów niż ma nauczyciel jest karane, 35% uczniów w szkole nie czuje się bezpiecznie, a 37% w przypadku porażki nie otrzymuje wsparcia ze strony nauczycieli. Te wyniki są naprawdę niepokojące. Czy to oznacza, że szkoła w swojej kulturze i filozofii odbioru świata została w poprzedniej epoce?

Na szczęście nie wszystkie szkoły i nie wszyscy nauczyciele zapomnieli, że uczeń jest najważniejszy i to on ma być ze szkoły zadowolony, a nawet się nią zachwycać. Która ze szkół uświadomi to sobie i zaakceptuje szybciej – ta ma szansę dynamicznie się rozwijać, a jej uczniowie doskonale poradzą sobie w przyszłości na rynku pracy.

Być może oświata powinna sięgnąć do doświadczeń biznesu i zaakceptować fakt, że uczeń, tak jak w firmie pracownik, będąc odważnym w wypowiadaniu własnych poglądów, autentycznie współtworzy szkolną, nową rzeczywistość. Czuje się dzięki temu w szkole bezpiecznie i wie, że odwaga w myśleniu jest nową wartością szkoły.

Dzisiejsza szkoła potrzebuje wsparcia. Atakowanie jej powoduje tylko agresję nauczycieli i zwiększa ich frustrację. Oni są również częścią tego systemu, ale nie zawsze mają wpływ, na to aby zmieniać własne środowisko szkolne. Im także potrzeba odwagi i determinacji.

Może wspólnie poszukamy nowych pomysłów, metod i koncepcji, które pomogą szkołom podążać za szybko zmieniającym się światem. Jedną z nich jest filozofia Oceniania Kształtującego. Jestem przekonany, że idealnie odpowiada ona na nowe potrzeby uczniów, nauczycieli, całego środowiska oświatowego, a w konsekwencji także przyszłych pracodawców. Ale to już temat na inny artykuł.

* Por. Mariusza Kutka, Justyny Sucheckiej: Dziecko ma robić zadania i nie dyskutować, „Gazeta Wyborcza”, wrzesień 2012.

Wojciech Turewicz jest prezesem Instytutu Kształcenia Eko-Tur, wieloletnim edukatorem i trenerem. Jest autorem ksiązki Szkoła Przyjazna w duchu Oceniania Kształtującego

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x