Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Program wychowawczo-profilaktyczny – jak go napisać zgodnie z przepisami prawa oświatowego? Część 1

Program wychowawczo-profilaktyczny – jak go napisać zgodnie z przepisami prawa oświatowego? Część 1

08:24 04-09-2017

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Zarządzanie Oświatą , System oświaty

Od 1 września 2017 ma obowiązywać program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Wszystkie szkoły mają obowiązek skonstruować nowy dokument, łącząc w nim treści z zakresu wychowania i profilaktyki.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe wprowadza istotne zmiany w zakresie dokumentacji określającej działalność edukacyjną szkoły. Od 1 września 2017 zamiast dwóch programów: wychowawczego i profilaktycznego ma obowiązywać jeden – program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Oznacza to, że wszystkie szkoły mają obowiązek skonstruować nowy dokument, łącząc w nim treści z zakresu wychowania i profilaktyki. W podstawie programowej kształcenia ogólnego określono zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, w tym do realizacji na zajęciach z wychowawcą oraz zadania wychowawcze w przedmiotach na każdym etapie edukacyjnym w poszczególnych typach szkół (Art. 4, pkt 24 ustawy Prawo oświatowe). 

Kto ma napisać program?

Wiele emocji wzbudza zapis ustawy, w którym zaznaczono, że uchwalenie programu wychowawczo-profilaktycznego w porozumieniu z radą pedagogiczną należy do kompetencji Rady Rodziców. Jeśli jednak Rada zadania nie wykona – co jest najbardziej przewidywalnym scenariuszem – dyrektor szkoły do 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego (czyli do 30 września) powinien ten program ustalić, uzgadniając go z organem sprawującym nadzór pedagogiczny (Art. 84, pkt 1-3 ustawy Prawo oświatowe). Kilka słów komentarza.

Po pierwsze, Rada Rodziców to organ doradczy i opiniodawczy szkoły – tymczasem mówimy o stworzeniu profesjonalnego dokumentu, który będzie normalizował proces wychowania w szkole. Niczego nie ujmując rodzicom, nie są oni ekspertami w dziedzinie pedagogiki, psychologii, dydaktyki. Nie znają założeń ani standardów współczesnej profilaktyki na takim poziomie, aby mogli zbudować spójny, długofalowy program oddziaływania na dzieci i młodzież. Ich zaangażowanie w powstawanie dokumentu jest niezwykle istotne, ale w zakresie doradzania czy zgłaszania rodzicielskich oczekiwań.

Po drugie, ministerstwo domaga się – i słusznie – rzetelnej diagnozy środowiska szkolnego, na podstawie której powstanie program „szyty na miarę” każdej placówki. Słowo diagnoza kryje w sobie wiele szeroko zakrojonych działań – obserwację uczniów, badanie środowiska lokalnego, analizę zachowań dzieci i młodzieży w różnych sytuacjach, przeprowadzanie ankiet i wywiadów. Rodzice tego nie zrobią, z bardzo wielu i aż nader oczywistych względów.

Po trzecie, zwykła logistyka – kiedy i jak rodzice mieliby stworzyć taki program? W godzinach swojej pracy zawodowej? Popołudniami w ramach spotkań z rodzicami? Czy może w trakcie urlopu, na wakacjach? Stosując kryterium zdrowego rozsądku od razu daje się zauważyć fakt, że wskazanie Rady Rodziców jako organu tworzącego program wychowawczo-profilaktyczny jest decyzją chybioną i martwym zapisem w ustawie. W praktyce cała odpowiedzialność za stworzenie, uchwalenie i wdrożenie programu spadnie na nauczycieli.

Za tydzień: Magiczne słowo: diagnoza

Anna Kozimor-Cyganik, trener edukacyjny, certyfikowany coach International Associacion of Coaching Institutes (ICI), współpracownik MEN w zespole ds. podstawy programowej z 2008 roku, egzaminator OKE, nauczyciel języka polskiego w liceum. Absolwentka studiów doktoranckich oraz magisterskich na Wydziale Nauk Humanistycznych KUL im. Jana Pawła II ze specjalnością pedagogiczną i edytorską. Ukończyła studia podyplomowe z coachingu i programowania neurolingwistycznego (NLP) oraz studia podyplomowe z zarządzania oświatą. Po godzinach pracy pasjonuje się jeździectwem, teatrem oraz muzyką (jako absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w klasie fletu poprzecznego).

Ekspert edurady

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x