Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Promocja szkoły jako element marketingu MIX

Promocja szkoły jako element marketingu MIX

08:01 24-03-2020

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Dobre praktyki , Zarządzanie Oświatą

Czy warto promować placówkę oświatową? Czy marketing przydaje się w szkole? O tym w dzisiejszym artykule.

W swojej książce pt. „Menedżerskie zarządzanie placówką edukacyjną” Lechosław Gawrecki przekonuje, że promocja szkoły jest częścią składową marketingu mix, w skład którego wchodzą produkt, cena, dystrybucja i promocja. Dzięki tym instrumentom szkoła oddziałuje na środowisko lokalne[1]. 

Produktem jest szeroko rozumiana usługa edukacyjna oferowana przez placówkę edukacyjną. Jest to w pierwszej kolejności wiedza, ale również wsparcie w zakresie doradztwa zawodowego, wsparcie pedagogiczno-psychologiczne, itd. Oferta ta musi wychodzić naprzeciw oczekiwaniom środowiska lokalnego.

Cena dotyczy kosztów, jakie rodzice ponoszą za korzystanie z oferowanych usług. W szkole publicznej będą to wycieczki, wyjścia klasowe, zajęcia dodatkowe. W szkole niepublicznej, będą to dodatkowo koszty związane z opłatami za czesne, postępowanie rekrutacyjne, mundurki, itp.

Dystrybucja wiąże się z zapewnieniem dostępności oraz dostarczeniem usługi edukacyjnej w odpowiedniej formie. Kluczową rolę odgrywają tutaj wyposażenie, baza lokalowa, odpowiednia kadra pedagogiczna, organizacja czasu wolnego, itp.

Promocja to forma komunikacji ze środowiskiem, w którym placówka funkcjonuje[2].  W swojej książce pt „ Marketingowe zarządzanie szkołą” Amir J. Fazlagic podaje, że „promocja opiera się na założeniu, że mając coś wartościowego do zaoferowania, należy przyciągnąć odbiorców, którzy skorzystają z naszej oferty, gdy poznają jej zalety”[3].  Integralną częścią promocji jest komunikacja jednokierunkowa, czyli informacja skierowana bezpośrednio do odbiorcy. Tak rozumiana promocja pozwala na budowanie wizerunku szkoły w świadomości potencjalnych kandydatów, obecnych uczniów, ich rodziców, pracowników oraz społeczności lokalnej. 

Według Gawreckiego podstawowym warunkiem pozytywnego wizerunku szkoły jest wysoki poziom usług dydaktyczno-wychowawczych, który wyraża się skutecznym oddziaływaniem na wielostronny rozwój uczniów. Promocja zaś wykorzystuje komunikację dwukierunkową, gdyż skupia się ona nie tylko na przekazie informacji, ale również na rozpoznaniu specyfiki i potrzeb lokalnego środowiska, w którym działa.


[1] Lechosław Gawrecki, „Menedżerskie zarządzanie placówką edukacyjną”, Wolters Kluwer 2019, str. 328.

[2] L. Gawrecki, op.cit., str. 239.

[3] A. J. Fazlagic, Marketingowe zarządzanie szkołą, CODN 2003, str. 90.

Aldona Ponikowska - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli 

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x