Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Przywództwo 5. stopnia – dyrektor szkoły jako lider.

Przywództwo 5. stopnia – dyrektor szkoły jako lider.

16:54 01-06-2020

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Zarządzanie Oświatą

Czy założenia ze świata biznesu dają się skopiować do świata edukacji? Czym jest przywództwo i na czym polega? O tym w naszym dzisiejszym artykule.

Kim powinien być lider? W jaki sposób scharakteryzować osobę, która pełni funkcję dyrektora szkoły i z jednej strony, odpowiada za organizację placówki edukacyjnej, ma wizję i dalekosiężny plan działania, a z drugiej, jej podstawowym zadaniem jest ciągła dbałość o budowanie sprawnie działającego zespołu nauczycieli.

Jim Collins w swojej niekwestionowanej „biblii biznesu” – „Od dobrego do wielkiego” wskazuje na pojęcie tzw. przywództwa piątego stopnia.

Pięć poziomów przywództwa:

Poziom 1 – Bardzo zdolna jednostka, czyli osoba, która ma naturalne predyspozycje, talent, wiedzę i umiejętności. Potrafi radzić sobie z wyzwaniami organizacji pracy, a dzięki temu wnosi swój indywidualny wkład w rozwój organizacji.

Poziom 2 – Wspierający członek zespołu, czyli osoba, która świadomie kontrybuuje na rzecz pracy zespołu. Efektywnie współpracuje z innymi, przekładając interes zespołu i cel zespołowy nad własnymi korzyściami.

Poziom 3 – Kompetentny menedżer, czyli osoba, która potrafi w taki sposób zorganizować pracę ludzi oraz pracę całej jednostki, że osiąga ona założone cele i jest efektywna w swoim działaniu.

Poziom 4 – Skuteczny przywódca, czyli osoba, która oprócz oczywistych kompetencji organizacyjnych ma również wizję swojego działania i dostrzega, że jej realizacja nie jest możliwa w pojedynkę. Potrafi pobudzać i wzmacniać zaangażowanie członków swojego zespołu i jest zdeterminowany do tego, aby osiągnąć założone cele.

I w końcu Poziom 5 – Przywódca 5 poziomu, czyli osoba, która potrafi skuteczniej niż inni tworzyć efektywne organizacje poprzez unikalne połączenie pokory i skromności z determinacją i zdecydowaniem.

Piramida, o której pisze Collins przesuwa kompetencje skutecznego lidera od wiedzy i umiejętności, poprzez zdolność do ich zastosowania w praktyce, pracę zespołową, umiejętność tworzenia wizji, aż po skromność. Dlaczego właśnie ta cecha według Collinsa prowadzi liderów do najwyższego poziomu?

Największym wrogiem prawdziwego, humanistycznego i opartego na wartościach przywództwa jest ego. Często to właśnie skupienie się na własnej osobie, bezwzględne dążenie do sukcesów, konieczność zaspokojenia własnych potrzeb bycia docenianym i uwielbianym przez tłumy wyklucza prawdziwe przywództwo. Osoba, która jest podporządkowana tylko i wyłącznie własnemu ego, szybko zapomni o prawdziwej potrzebie służenia innym, zapomni o nadrzędnym celu, jaki przyświecał całej organizacji. Właśnie z tego powodu wskazana przez Collinsa skromność jest wpisana w DNA prawdziwego lidera.

Lider, przywódca 5 poziomu, kierujący się wartościami funkcjonuje po to, aby móc służyć innym osobom, w tym przede wszystkim członkom swojego zespołu. Dzięki takiej postawie ludzie mogą mieć poczucie, że ich lider stanowi źródło wsparcia. Dzięki skromności i zdolności dostrzegania większej korzyści organizacji i zespołu nad korzyścią własną umożliwia liderowi wejście na poziom przywództwa, który będzie predykatorem dynamicznego rozwoju i zmiany, przekraczania granic i osiągania ponadprzeciętnych rezultatów. Model ten jednak zadziała tylko wtedy, kiedy docenienie przez innych jest rezultatem podejmowanych przez lidera działań, a nie celem samym w sobie.

Marzena Janiszewska - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli 

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x