Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Rekrutacja w zawodzie nauczyciela

Rekrutacja w zawodzie nauczyciela

09:28 07-01-2020

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Perspektywy zawodowe , Zarządzanie Oświatą

Jestem nauczycielem jednej z bardzo licznych warszawskich szkół podstawowych (mającej ponad tysiąc uczniów i niemal 130 nauczycieli), gdzie rotacja pracowników pedagogicznych jest dość duża. Pod koniec roku każdy z nas stawia sobie pytania:

  • Kto w przyszłym roku szkolnym zasili nasze szeregi?
  • Jaka to będzie osoba?
  • Czy coś ciekawego wniesie w nasze otoczenie?
  • Jak się odnajdzie wśród tak licznego grona pedagogicznego?

W szkołach przebieg naboru na wolne stanowiska nauczycieli określony jest w formie procedury, która przedstawia poszczególne czynności niezbędne w trakcie planowania i realizacji procesów rekrutacji i selekcji pracowników, m. in.: miejsce ogłoszeń o naborze, sposób składania podań o pracę i innych wymaganych dokumentów, co obejmuje nabór, skład komisji rekrutacyjnej, etapy rekrutacji, informacje o wyniku naboru, itp.

Jestem nauczycielem jednej z bardzo licznych warszawskich szkół podstawowych (mającej ponad tysiąc uczniów i niemal 130 nauczycieli), gdzie rotacja pracowników pedagogicznych jest dość duża. Pod koniec roku każdy z nas (czyt. nauczyciel) stawia sobie pytania typu:

  • Kto w przyszłym roku szkolnym zasili nasze szeregi?
  • Jaka to będzie osoba?
  • Czy coś ciekawego wniesie w nasze otoczenie?
  • Jak się odnajdzie wśród tak licznego grona pedagogicznego?

Tego typu i inne pytania rodzą się w głowach praktycznie każdego pedagoga w naszej szkole, a dodatkowo przy okazji zastanawiam się nad całą procedurą rekrutacji… nad jej sposobem i przebiegiem oraz efektem końcowym.

Dlatego też postanowiłam poddać dyskusji temat związany z procedurą rekrutacji i selekcji pracowników na stanowisko nauczyciela w placówkach oświatowych. Tym bardziej, że jesteśmy wciąż rozwijającą się placówką, która na dzień dzisiejszy w swojej społeczności szkolnej ma uczniów na poziomie klas siódmych. A co za tym idzie… następny rok szkolny (2020/2021) stawia przed dyrektorem szkoły ogromne wyzwanie, jakim jest pozyskanie kolejnych pracowników pedagogicznych, którzy zajmą odpowiednie (wymagane) stanowiska w szkole… zatrudnienie nauczycieli, którzy będą w stanie czynnie zaangażować się w działalność placówki i swoim entuzjazmem do pracy zachęcą pozostałych nauczycieli do bardziej wytężonej pracy.

Sam nabór bywa długotrwałym działaniem, pochłaniającym wiele czasu i wysiłku (w znalezieniu osób chętnych na dane stanowisko), zaś selekcja potencjalnych pracowników wymaga od osoby decyzyjnej przede wszystkim dużego zaangażowania, znajomości potrzeb szkoły, postawienia sobie pytań związanych misją i wizją placówki.

Proces rekrutacji niejednokrotnie jest bardzo trudny do zrealizowania, zaś o samej selekcji nie ma już mowy, ponieważ najzwyczajniej brakuje osób zainteresowanych pracą w szkole. Wpływa na to ma wiele czynników, np. opinie o zawodzie nauczyciela (brak szacunku do osoby nauczyciela), zmaganie się z coraz to wymagającymi rodzicami, trudnymi uczniami, wynagrodzenie nieadekwatne do wykonywanej pracy, itd. Znaczna liczba wakatów w szkole zmusza pozostałych nauczycieli do pracy ponad etat. W związku z tym zdarzają się takie sytuacje, w których dyrektor szkoły „zmuszony” jest związać się umową z osobą, która nie do końca spełnia kryteria zatrudnienia na danym stanowisku, tylko po to, aby w szkole był realizowany dany przedmiot zgodnie z ramowym planem nauczania. Wówczas takie działania przynoszą opłakane skutki. Najzwyczajniej zaangażowanie takiego nauczyciela w życie szkoły jest bardzo znikome, wykorzystanie form, metod i środków podczas lekcji przez takiego, mało zainteresowanego pracą w szkole nauczyciela, jest ograniczone.

W obecnej sytuacji związanej z deficytem nauczycieli na rynku pracy dyrektor szkoły nie tylko musi stale monitorować potrzeby kadrowe, ale przede wszystkim powinien mieć poczucie wsparcia kadry kierowniczej oraz wykazać się ogromnym zaangażowaniem w pozyskaniu odpowiednich pracowników pedagogicznych, którzy spełnią określone warunki do podjęcia pracy na danym stanowisku podczas otwartej i jawnej rekrutacji.

Monika Polak - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli 

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x