Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Rozwój społeczno-poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym. Część 2

Rozwój społeczno-poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym. Część 2

09:22 10-06-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Wychowanie

Dzieci testują, na ile mogą sobie pozwolić w relacji z drugim dzieckiem, czy z panią w przedszkolu. Chęć dominowania w grupie, bycia najlepszym służy do budowania poczucia własnej wartości.

Pierwszą część artykułu znajdą Państwo tutaj.

   Dzieci testują, na ile mogą sobie pozwolić w relacji z drugim dzieckiem, czy z panią w przedszkolu. Bywają uparte, chcą zdominować grupę i mieć przewagę nad grupą rówieśniczą. Chęć dominowania w grupie, bycia najlepszym służy do budowania poczucia własnej wartości u dziecka.  Dzieci w wieku przedszkolnym popadają w konflikty, głównie z powodu zabierania sobie zabawek, bycia upartym i trwania przy swoich racjach. Powoduje to popadanie dzieci w skrajne emocje: śmiech, a następnie płacz i złość. Maluchy chcą odnosić zwycięstwa w każdej dziedzinie. Często bywa, że dziecko, które nie zgodzi się na porażkę, reaguje agresją albo autoagresją. 

   To w przedszkolu po raz pierwszy w życiu dziecka rówieśnicy stają się tak ważni. Relacje z rówieśnikami w grupie stanowią bardzo istotny punkt odniesienia. Sukcesy, jakie dziecko odnosi na wspólnych działaniach, bycie lubianym, zapraszanie do zabawy będą stanowić o tym, czy dziecko ma o sobie pozytywne zdanie. Dziecięce poczucie ,,Ja’’ tworzy się podczas relacji z innymi, oczywiście rozpoczyna się podczas relacji z rodzicami, ale następnie w grupie rówieśniczej w przedszkolu. To dlatego dziecięce przyjaźnie, poczucie bycia docenianym, lubianym i akceptowanym przez innych pomagają stworzyć pozytywne wyobrażenie o sobie samym i kształtują dziecięcą samoocenę.

     Prace wychowawczo-dydaktyczne z dziećmi w wieku przedszkolnym określają zadania wchodzące w zakres wychowania poznawczo-społecznego.   W zakresie wychowania dzieci zapoznają się z otoczeniem w powiązaniu z nabywaniem określonych umiejętności praktycznych. Dzieci w trakcie zabaw, zajęć swobodnych, rozmów wzbogacają słownictwo, doskonalą mowę komunikatywną. W toku działania dokonują prostych operacji umysłowych: porównywania, klasyfikowania, uogólniania, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych. Następnym zadaniem jest rozwijanie motywacji do nauki jako źródła wiedzy, co wiąże się z przyswajaniem elementarnej umiejętności czytania, wyrobieniem gotowości do nauki pisania, kształtowaniem pojęć matematycznych. Rozwija się także u dzieci zainteresowania przyrodnicze, umiejętności związane z poznawaniem otoczenia przyrodniczego, hodowlą, uprawą. 

     Procesy poznawcze to przede wszystkim spostrzeganie, uwaga i pamięć, a także wyobraźnia, myślenie i mowa. Wszystkie one razem wzięte stanowią o poziomie rozwoju umysłowego dziecka. W wieku przedszkolnym wszystkie te procesy bogato się rozwijają, szczególnie dziedzina wyobraźni, dzięki  której przejawiają się między innymi twórcze zdolności. Każdy rok przynosi nowe sukcesy w tej dziedzinie np.3-latek jest zdolny odróżnić 4 podstawowe barwy. Natomiast dziecko 5-letnie jest już zdolne nie tylko odróżnić, ale i nazwać je prawidłowo. Procesy woli dziecka ujawniają się w wieku 5-6 lat głównie w wytrwałości dążenia do postawionego przez siebie celu np. w zabawie oraz w zdyscyplinowaniu wobec zakazów i nakazów. Efektem intensywnego rozwoju dziecka jest wzrastająca zdolność do zaplanowanego i przemyślanego działania. Zanim to jednak nastąpi dzieci w swoich działaniach kierują się ogromną ciekawością i chęcią poznawania świata. Dzieci w wieku przedszkolnym już zaczynają się orientować jak otaczająca je rzeczywistość wpływa na ich myślenie i zachowanie. Potrafią rozwiązywać różnego rodzaju zagadki i dawać poprawne odpowiedzi, z których wynika, że wiedzą, jak inni mogą postrzegać świat. Dziecięce zainteresowania mogą prowadzić do zadawania pytań jak różnego rodzaju urządzenia funkcjonują, jak działają. Dzieci przez cały ten okres rozumują, poznają i rozwiązują różnego rodzaju eksperymenty. Kiedy stają przed jakimś problemem próbują go rozwiązywać. W momencie kiedy spotykają się z czymś nowym, przyglądają się temu, dotyka i mają chęć użyć tego przedmiotu. Jest to ciekawość czysto naturalna, którą trzeba zaspokoić w dziecku; w ten eksperymentalny sposób dzieci łatwiej zapamiętują i łatwiej rozwiązują problemy.

Ilona Marciniak - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli 

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x