Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Słów kilka o wyspach kompetencji

Słów kilka o wyspach kompetencji

11:25 16-09-2020

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Dydaktyka , Wychowanie

Umiejętność szacowania własnych możliwości niejednokrotnie staje się przyczyną spektakularnej kariery. Czym są wyspy kompetencji? Jak odkrywać u dziecka jego potencjał? O tym wszystkim pisze dziś Krystyna Budzianowska. Zapraszamy do lektury!

„Tak naprawdę o karierze życiowej decyduje to, co potrafimy, a nie to, czego nie umiemy”

                               K.Stróżyński- Ocenianie szkolne dzisiaj. PWN Warszawa 2003; str.35


Wyspy kompetencji to szczególny obszar, który warto poświecić uwagę – szczególnie u progu nowego roku szkolnego, tego trudnego, poprzedzonego eksperymentalną próbą przeniesienia tradycyjnego modelu nauczania w wirtualną rzeczywistość.

Wielu uczniów – z różnych przyczyn, nie potrafiło podołać szkolnym obowiązkom, przestawić się na samodzielne planowanie i organizację własnej pracy. Te trudności – niestety przełożyły się na zaniżoną samoocenę, niską motywację i często poczucie bycia „gorszym”. Z takim trudnym bagażem – obejmującym negatywne emocje –  wielu naszych uczniów  rozpoczyna ten rok szkolny.

 To właściwy moment aby pochylić się nad zasobami, jakie uczeń posiada. Pomóc je odkrywać i wykorzystywać. Mowa o wyspach kompetencji.

 

Wyspy kompetencji to obszary funkcjonowania dziecka, które są dla niego źródłem satysfakcji, zadowolenia. Pomagając mu je rozpoznać, wspieramy jego samoocenę i rozwój.

Każdy uczeń jest wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju, a jednocześnie inny od pozostałych, dlatego nie można traktować wszystkich jednakowo ani stosować wobec każdego takiego samego działania. Każdy uczeń ma własną historię, własne pragnienia, marzenia, potrzeby, preferencje i wyspy kompetencji. Dziecku, które zdaje sobie sprawę, że jego dokonania na tle klasy przedstawiają się słabo, warto pomóc, pokazując mu dziedziny, w których się sprawdza, czyli jego wyspy kompetencji. Ma to bardzo pozytywny wpływ na jego samoocenę. Optymalne oszacowanie własnych możliwości jest determinantem mającym wpływ na rozwój człowieka i chroniącym go przed czynnikami ryzyka.

Nauczyciel dysponuje wieloma narzędziami, które pomogą owe możliwości rozpoznać (zdiagnozować). I nie są to specjalistyczne baterie testów! Uważna obserwacja, rozmowa z uczniem, jego rodzicami, kolegami, ale też z innymi nauczycielami pozwoli lepiej poznawać zasoby wychowanka. Można oczywiście skorzystać z prostych, dostępnych w literaturze testów, scheduł, arkuszy. Poniżej wybór przykładowych narzędzi adresowanych do uczniów szkoły podstawowej.

  • Arkusz identyfikacji trzech składników talentu, Eby i Smutny 
  • Skala dojrzałości umysłowej Columbia, polska adaptacja: A. Ciechanowicz
  • Arkusz obserwacji dziecka dla nauczycieli i rodziców, A. Kopik, M. Zatorska
  • Test do badania poziomu sprawności manualnej i percepcji wzrokowej, H. Spionek
  • Scheduła obserwacyjna ogólna, Cz. Nowaczyk
  • Kwestionariusz inteligencji wielorakich H. Gardnera

To kilka wskazówek, które pozwolą określić wyspy kompetencji każdego ucznia. A to podstawa do osiągania sukcesów na miarę własnych możliwości, zarówno w szkole, jak i w życiu.

Krystyna Budzianowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x