Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Strategie promocji szkoły

Strategie promocji szkoły

09:07 07-01-2020

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Zarządzanie Oświatą

Oświata świadczy usługi edukacyjne, przez co jest ona działalnością wyższej użyteczności publicznej. Celem istnienia szkół jest konieczność kształcenia młodych ludzi, co wynika z dziedzictwa naszej cywilizacji i uwarunkowań ekonomiczno-społecznych. Kluczowym pytaniem w dzisiejszych czasach jest to, jak skutecznie przyciągnąć do siebie uczniów i ich rodziców tak, aby skorzystali z proponowanej przez nas oferty edukacyjnej?

Oświata świadczy usługi edukacyjne, przez co jest ona działalnością wyższej użyteczności publicznej. Celem istnienia szkół jest konieczność kształcenia młodych ludzi, co wynika z dziedzictwa naszej cywilizacji i uwarunkowań ekonomiczno-społecznych[1]. Dyrektorzy zarządzają szkołami, które są częścią rozbudowanego systemu jakim jest system edukacji. Decyzje strategiczne w tym systemie podejmowane są na poziomie rządu, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz kuratoriów. Zadaniem dyrektora jest realizować owe wytyczne[2]. Pomimo konieczności realizacji odgórnie ustalonych strategicznych kierunków, edukacyjna działalność szkoły coraz częściej wymaga od dyrektora placówki wdrożenia marketingowego podejścia w zarządzaniu. Częścią tego podejścia jest zbudowanie relacji z otoczeniem poprzez opracowanie przez placówkę strategii promocji. Można ją określić jako zbiór środków, za pomocą których szkoła informuje otoczenie o swojej ofercie i działalności edukacyjnej. Promocja szkoły nakierowana jest na oddziaływanie na potencjalnego odbiorcę, a celem tego oddziaływania jest stworzenie opinii o placówce oraz poszerzenie wiedzy na jej temat. Rodzice kandydatów szczegółowo analizują oferty szkół oraz opinie o nich zanim ostatecznie podejmą decyzję o zapisie swojego dziecka. Dotyczy to przede wszystkim szkół ponadpodstawowych, ale coraz częściej również szkół podstawowych. Pomimo, że w przyjęciach uczniów do szkół podstawowych obowiązuje rejonizacja, rodzice często ubiegają się o przyjęcie swojego dziecka do szkoły spoza rejonu jeżeli tylko najpełniej spełnia ona ich oczekiwania.

Dodatkowo, obecny rynek usług edukacyjnych w Polsce charakteryzuje się rosnącą konkurencyjnością z powodu wzrastającej liczby szkół społecznych i niepublicznych, szczególnie w dużych miastach. Szkoły te prześcigają się w sposobach na ”zaistnienie” w świadomości społecznej, gdyż od tego zależy ich możliwość utrzymania się na rynku. Nie bez znaczenia są również skutki niżu demograficznego, które w znaczący sposób wpływają na malejącą liczbę uczniów w szkole, skutkiem czego działania promocyjne podejmowane przez placówki nabierają szczególnie istotnego znaczenia.

 Wspomniane uwarunkowania znacząco wpływają na podejście do zarządzania placówką. Dyrektor szkoły będzie w stanie pozyskać nowych uczniów i utrzymać obecnych  jeżeli przekona do niej rodziców. Stanie się to natomiast możliwe, kiedy opanuje umiejętność wypromowania placówki w środowisku, w którym znajdują się potencjalni kandydaci. Być może dobrym narzędziem do promocji szkoły jest utworzenie nowej, lepszej oferty edukacyjnej, np. stworzenie dodatkowych klas mundurowych, o których w jutrzejszym artykule będzie pisać Anna Kozimor-Cyganik – zapraszamy do lektury!


[1] A. J. Fazlagic, Marketingowe zarządzanie szkołą, CODN 2003, str.90.

[2] A.J. Fazlagic, op.cit., str.100.

Aldona Ponikowska - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli 

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x