Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Sukces metodą motywowania

Sukces metodą motywowania

07:50 28-10-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Dydaktyka , Wychowanie

Sukces postrzegamy z reguły jako cel, czasem bardzo daleki, okupiony ciężką pracą, może rzadko osiągalny. Ja proponuję Państwu spojrzenie na sukces post factum.

Odniesienie sukcesu z reguły przysparza nam radości, dodaje pewności siebie, sprawia satysfakcję i… zachęca do dalszego działania. W wyniku wytworzonych endorfin podejmowanie kolejnego wysiłku staje się łatwiejsze, przyjemniejsze, ciekawsze.

Dobrze jest, jeśli możemy odniesiony sukces celebrować w gronie innych. Miło, jeśli znajdą się ludzie gratulujący osiągnięć, dzielący radość, doceniający wysiłek, talent czy determinację. Ponoć „Prawdziwych przyjaciół poznajemy …w szczęściu i sukcesie”.

Czasem aktualne wydaje nam się inne powiedzenie o tym, że „Sukces ma wielu ojców”. Cytujemy je często z sarkazmem, a … może warto się zastanowić, czy nie ma w nim pozytywnej przesłanki. Może warto się rozejrzeć wokół i docenić działania, pomoc a czasem dobre słowo, które dodały nam odwagi, ochoty do działania, stały się impulsem i zmobilizowały nas do wysiłku, a tym samym  przybliżyły do osiągnięcia sukcesu  i … celebrować go razem, jako wspólne osiągnięcie.  Rzadko działamy zupełnie samotnie. W większości przypadków wykorzystujemy doświadczenia innych, współpracujemy, ulegamy nastojom, wchodzimy w interakcje, które nas zniechęcają lub pobudzają do działania. Dobrą zasadą jest dostrzec pozytywne działania innych, nawet jeśli z pozoru są to drobne gesty, czy niewielka pomoc. A niech „sukces ma wielu ojców”, a niech mobilizuje środowisko, niech przysparza radości, dumy, niech nas integruje i pobudza do kolejnych przedsięwzięć.

Wszyscy wiemy, jak ważne dla ogółu są sukcesy sportowców, naukowców, artystów. Sukces Adama Małysza zaowocował modą na skoki narciarskie,  laury Krystiana Zimermana i Rafała Blechacza na nowo zainteresowały Polaków kompozycjami Fryderyka Chopina, literackie Nagrody Nobla powszechnie zachęcają do sięgnięcia po ambitną literaturę.

Może taką kulturę radości z osiągnięć „naszych” warto wdrożyć wśród uczniów. Warto celebrować sukcesy klasowych recytatorów, matematyków, piłkarzy czy informatyków. Pokazać, że sukces jest możliwy, że przysparza popularności i satysfakcji.

Warto odniesiony sukces wykorzystać jako motywator do działania dla innych, dla danego środowiska. Warto wdrożyć przekonanie, że po spełnieniu kilku warunków jest on w zasięgu ręki.

Prawidłowo nagłośnione osiągnięcie może mieć ważny aspekt wychowawczy. Z jednej strony pomaga wykreować prawidłowe wzorce, z drugiej działać integracyjnie. Uczniowie zechcą się identyfikować z klasą czy szkołą dumną z docenianych w środowisku osiągnięć.

Bardzo ważne jest też celebrowanie sukcesów zespołowych. Nie musi być to spektakularne zwycięstwo, ale za sukces – ważny wychowawczo - można uznać widoczną poprawę frekwencji, lepsze niż zazwyczaj oceny z klasówki, ciekawy spektakl z udziałem całej klasy czy wybór powszechnie akceptowanego przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego.

Z reguły w naszych szkołach króluje rywalizacja lub bierność, może antidotum na nie jest sukces w rozumieniu H. Forda, który mawiał „Spotkać się to początek; zgodzić się to postęp; pracować razem to sukces", a jeśli ta współpraca przyniesie efekty, niech wszystkim skrzydła rosną u ramion.

Izabela Nowacka

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x