Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Szkoła naprawdę przyjazna w duchu oceniania kształtującego

Szkoła naprawdę przyjazna w duchu oceniania kształtującego

08:00 27-07-2020

Dla kogo: Nauczyciele

Kategoria: Recenzje

"Książka porusza niezwykle ważne zagadnienie, rzec by można fundamentalne"-Dr hab. Jan Fazlagić

Chodzi o„przyjazność szkoły”. Dziedzictwo PRL-u oraz kulturowy spadek po Rzeczpospolitej Szlacheckiej sprawiają, że polskie społeczeństwo nadal nie jest społeczeństwem obywatelskim. Jednym z przejawów dziedzictwa kulturowego zwanego czasami „kodem folwarcznym” jest niemal wbudowana w polską kulturę nieżyczliwość i unikanie relacji partnerskich w relacjach pomiędzy osobami spoza naszej rodziny. Takie zjawiska obserwujemy w relacjach obywatel-urzędnik, Szkoły nie są (niestety) wyspami odizolowanymi od tego typu kodów1) kulturowych. Niestety charakterystyczne dla kultury określanej przez prof. Hryniewicza (UW) mianem „kodu folwarcznego” zjawiska są zbyt często obserwowane w polskich szkołach. Choć autorzy nie zwracają uwagi explicite we wstępie na ten aspekt naszej rzeczywistości to jednak przesłanie książki jest oczywiste. Ma ona służyć zbudowaniu obywatelskich, przyjaznych, partnerskich relacji pomiędzy uczniem (obywatelem, człowiekiem) a innym obywatelem, człowiekiem – nauczycielem. W tym sensie książka jest niezwykle cennym wkładem autorów w budowę społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Ocenianie kształtujące służy budowaniu zdrowych podstaw społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Ocenianie kształtujące powinno być przeczytane nie tylko przez nauczycieli doskonalących swój warsztat, lecz przede wszystkim powinno być obowiązkową lekturą dla studentów, którzy zamierzają podjąć pracę w szkołach, jako nauczyciele.

Książka jest napisana przyjaznym, inkluzyjnym językiem. Zawiera wiele pobudzających wyobraźnię opowieści i przykładów. Znajdziemy w niej także fragmenty zawierające recepty na działanie (np. Asertywna odmowa, s. 85 i dalsze; Algorytm proszenia, s. 101-102).


Problematyka oceniania kształtującego jest omawiana wielopłaszczyznowo: nie tylko na przykładzie racji nauczyciel-uczeń, lecz także w odniesieniu do relacji nauczyciela z rodzicami. Dla wielu rodziców2) - przynajmniej w czasach mojej młodości – wywiadówki z rodzicami były niezwykle stresującym przeżyciem. Nieprawidłowo przekazana informacja
zwrotna na temat ucznia Mozę zepsuć relacje rodziców3) z dzieckiem. Dlatego omówione na stronie 110 i dalszych elementy spotkania z rodzicami w duchu oceniania kształtującego powinny stać się jednym z obowiązkowych kanonów nauczania nauczycieli.

Książka posiada bardzo bogatą bibliografię wykraczająca poza pozycje stricte oświatowe – jest to jeden z wielu dowodów na profesjonalizm i otwartość autorów książki na różne nurty myślenia o edukacji.

Polecam książkę każdemu polskiemu nauczycielowi i rodzicowi!
Dr hab. Jan Fazlagić, prof. nadzw. UE w Poznaniu oraz Uczelni VISTULA w Warszawie

Poznań, 23 maja 2011 r.

"Szkoła naprawdę przyjazna w duchu oceniania kształtującego"

Autor: Wojciech Turewicz,
EKO TUR, Instytut Kształcenia, Warszawa 2011

 

 

więcej na temat książki

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x