Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Szkoła Przyjazna w duchu Oceniania kształtującego – raport z badań

Szkoła Przyjazna w duchu Oceniania kształtującego – raport z badań

10:15 28-08-2012

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Ocenianie kształtujące , Dobre praktyki

W zeszłym roku dotarła do Państwa nowa publikacja Instytutu Kształcenia Eko-Tur autorstwa Wojciecha Turewicza pt. Szkoła naprawdę przyjazna w duchu oceniania kształtującego. Poprosiliśmy czytelników naszej książki o podzielenie się swoimi refleksjami na temat tej publikacji, przeprowadzając wśród kilkuset osób anonimową ankietę na ten temat.

Ten model myślenia dotyczący pracy z drugim człowiekiem, a także prowokuje do przyjęcia nowego podejścia do oceniania. Aby pomóc dyrektorom i nauczycielom wprowadzić w szkole elementy tej filozofii, przekazaliśmy Państwu naszą publikację.

Byliśmy zainteresowani informacją zwrotną, na ile Państwa ta problematyka zainteresowała? Cieszyliśmy się z każdej zmiany, która została w Waszej szkole wprowadzona.

Poprosiliśmy czytelników naszej książki o podzielenie się swoimi refleksjami na temat tej publikacji, przeprowadzając wśród kilkuset osób anonimową ankietę na ten temat.

Z informacji, które uzyskaliśmy wynika, że w większości przypadków z książką zapoznali się głównie dyrektorzy szkół. Dla zdecydowanej większości była to pierwsza pozycja dotycząca oceniania kształtującego, z którą się nasi czytelnicy spotkali. Publikacja „Szkoła Przyjazna OK”, zainteresowała naszych czytelników na tyle, że spora ich część zdecydowała się pogłębić wiedzę, na temat Oceniania Kształtującego – niektórych nawet tak bardzo, że niektóre elementy OK. postanowili wprowadzić we własnej szkole.

Do najistotniejszych elementów oceniania kształtującego, które warto wprowadzić w placówce czytelnicy zaliczyli cele i kryteria lekcji, ale przede wszystkim wskazali na informację zwrotną. Zgodzili się z jedną z tez książki, iż jest to serce oceniania kształtującego.

Byliśmy ciekawi, czy nasi czytelnicy uważają, że  Ocenianie Kształtujące można wprowadzać w szkole, w sposób systemowy? Tu zdania były podzielone. Część respondentów uznała, że na pewno można wprowadzać pewne elementy OK. na poszczególnych lekcjach. To co stanowi barierę według czytelników – to obawa przed nadmiernym dokumentowaniem wdrażania OK. w szkole. Niektórzy z czytelników twierdzą, że Ocenianie Kształtujące w teorii brzmi bardzo ciekawie, natomiast mało realne jest wprowadzenie tego systemu w szkole. Kilku dyrektorów obawiałoby się wprowadzenia Oceniania Kształtującego sposób systemowy. Woleliby formę bardziej spontaniczną.

 Gdyby dyrektorzy szkół zdecydowali się wdrożyć elementy OK. w szkole -  uważają, że o wiele łatwiej będzie to zrobić korzystając z zewnętrznego wsparcia ekspertów.

Za  najmocniejszą stronę książki wskazali m.in. przydatność proponowanych rozwiązań, zrozumiały język, brak nadmiernie rozbudowanych zagadnień teoretycznych oraz gotowe, praktyczne rozwiązania.

Większość z nich poleciłoby tę książkę innym dyrektorom i nauczycielom.

Dziękujemy wszystkim, którzy zainteresowali się naszą publikacją oraz tym, którzy zechcieli odpowiedzieć na nasze pytania.

Artur Foremski

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x