Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Udział rodziców w realizacji zadań wychowawczych

Udział rodziców w realizacji zadań wychowawczych

09:02 19-05-2017

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Zarządzanie Oświatą , System oświaty

Jednym z priorytetów szkoły jest realizacja zadań wychowawczych. Rodzice pełnia główną rolę w wychowaniu swoich dzieci. Zadaniem nauczycieli jest wspieranie i pomoc w przezwyciężaniu trudności.

Jednym z priorytetów współczesnej szkoły jest realizacja zadań wychowawczych. To rodzice pełnia główną rolę w wychowaniu swoich dzieci, przekazują im pozytywne wzorce, uczą przestrzegania norm i zasad. Zadaniem nauczycieli jest wspieranie ich w tym działaniu oraz fachowa pomoc w przezwyciężaniu trudności i problemów, których współczesny świat dostarcza coraz więcej.

Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w zespole szkolno-gimnazjalnym w podwarszawskiej miejscowości. W skład zespołu wchodzi szkoła podstawowa oraz gimnazjum. Nasza placówka bardzo prężnie działa, mamy duże osiągnięcia edukacyjne, artystyczne i sportowe.  Mimo tego, że jest to nieduża placówka, liczy ok.200 uczniów.

W obszarze wychowawczym współpraca rodziców i nauczycieli zaowocowała wieloma wspólnymi przedsięwzięciami, akcjami i różnorodnymi działaniami przynoszącymi nieocenione korzyści, przede wszystkim dla uczniów, ale i dla nauczycieli oraz rodziców.

W celu przeciwdziałaniu zagrożeniom jakie niesie internet dyrektor wraz z radą pedagogiczną zorganizował spotkanie dla rodziców pt. ”Zagrożenia w sieci” oraz „Przemoc w sieci”. Spotkania były prowadzone przez przedstawicieli policji oraz instytucji zajmujących się cyberprzemocą.

Wspólnie z rada rodziców zorganizowano spotkania dla dzieci i rodziców na temat szkodliwego działania alkoholu i nikotyny oraz narkotyków w tym dopalaczy.

Żyjemy w czasach zobojętnienia na problemy innych. Uwrażliwiamy nasze dzieci na potrzeby drugiego człowieka poprzez angażowanie się w akcje pomocowe i charytatywne służce potrzebującym, skrzywdzonym przez los, chorym i cierpiącym.

Do naszych największych osiągnięć w tym zakresie należą:

–   coroczny udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy

–   organizacja akcji pomocy dla chorych z naszej gminy – kawiarenka dla Grzegorza czy Rower Błażeja

–   zbieranie funduszy na sprzęt rehabilitacyjny dla naszego kolegi Kamila

–   w czasie przed Świętami Bożego Narodzenia organizacja paczek dla rodzin potrzebujących z naszej placówki  oraz udział w akcji Szlachetna Poczta

–   angażowanie uczniów w rozpropagowaniu idei wolontariatu.

Jak w każdej szkole nie brakuje nam różnych problemów wychowawczych. Dotyczą one głównie łamania zasad zapisanych w statucie szkoły, agresji psychicznej i fizycznej oraz nadpobudliwości emocjonalnej. Uczniowie często opuszczają lekcje bez wiedzy rodziców, manipulują nimi, mówiąc nieprawdę, broniąc swoich racji. Rodzice są w trudnej sytuacji, często wierząc bezwzględnie swoimi dzieciom obarczają winą za zaistniałą sytuację nauczyciela czy wręcz dyrektora. Należy umiejętnie rozmawiać z obiema stronami konfliktu, aby odnaleźć prawdę. To bardzo trudne zadanie. Czasami sytuacja jest tak trudna ,że wymaga interwencji policji czy kuratora sadowego.

Dyrektor często musi być mediatorem w spotkaniach nauczyciel-rodzic. Nauczyciele starają się pomóc rodzicom w porozumieniu z dziećmi, szczególnie w trudnym okresie gimnazjalnym. W takich sytuacjach nieodzowna jest rola pedagoga szkolnego i psychologa szkolnego.

Dyrektor często zaprasza przedstawicieli rady rodziców na spotkania rady pedagogicznej celem omówienia trudnych kwestii związanych ze sprawami technicznymi, lokalowymi czy organizacją imprez .

Współpraca miedzy dyrektorem, radą rodziców oraz gronem pedagogicznym powinna opierać się na wzajemnym partnerstwie, zaufaniu i szacunku. Jeśli zabraknie jakiego ktokolwiek z tych czynników nie uda się osiągnąć sukces w działaniu. Wszelkie przedsięwzięcia są podejmowane wspólnie , uzgadniane z uznaniem  różnicy stanowisk,  na zasadzie kompromisu. Działania rady rodziców powinny konstruktywnie wspierać pracę nauczycieli i pomagać w realizacji statutowych zadań szkoły.

Aleksandra Karpińska

Ekspert edurady

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x