Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Święta, święta i czas… na ewaluację sposobów kształcenia kompetencji kluczowych - cz. II

Święta, święta i czas… na ewaluację sposobów kształcenia kompetencji kluczowych - cz. II

08:53 04-02-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Ewaluacja w szkole

Świadomość konieczności wyposażenia ucznia w kompetencje kluczowe niezbędne do odniesienia sukcesu jest impulsem, by planować nasze działania w celu zrealizowania projektu edukacyjnego.

Wyzwania  w pierwszym półroczu bieżącego roku szkolnego – zwłaszcza 100-ulecie Niepodległości Polski - stały się niezwykłym impulsem i w większości szkół zaowocowały wymiernymi efektami nie tylko w mnożeniu pomysłów na jak najbardziej oryginalne świętowanie , ale też na doskonalenie kompetencji kluczowych w naturalny, pragmatyczny i przez to efektywny i przyjazny sposób.

Specyfika realizowanych przedsięwzięć sprzyjała holistycznym i zróżnicowanym działaniom w naturalny sposób angażujący ludzi niezależnie od wieku, temperamentu, zainteresowań, umiejętności czy autooceny. Cel mobilizował i dodawał skrzydeł.

Niezależnie od miejsca i specyfiki placówki dokładano  starań, by oferta podejmowanych działań była ambitna, ciekawa, a najlepiej unikatowa. Zgodnie z wymaganiami współczesności sięgano po nowoczesne technologie, innowacyjne formuły działań, nieoczywiste rozwiązania. Słuchano się, dopełniano,  dzielono radością z sukcesu. To wspaniały poligon dla doskonalenia kompetencji obywatelskich.

Promowano narodowy sukces, jakim jest 100-ulecie Niepodległości, rozsławiając dokonania kulturalne, polityczne, technologiczne, sportowe całej ojczyzny i przez pryzmat dokonań małych, lokalnych wspólnot.

Pozdrowienia z „niepodległych” miast, miasteczek i wsi wysyłane do mieszkańców całego świata nie tylko skutkowały gratulacjami i życzeniami we wszystkich językach świata, ale stały się pretekstem zdobywania wiedzy, umiejętności językowych, ale przede wszystkim postawy ciekawości i otwartości tak ważnej dla wielojęzyczności.  Napisanie kartki w języku obcym do konkretnych adresatów zobowiązuje, stymuluje, angażuje emocjonalnie. Stąd proste z pozoru ćwiczenie często przeradzało się w projekt interdyscyplinarny angażujący grupy rówieśnicze w celu wykorzystania ich potencjału w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, wielojęzyczności, świadomości i ekspresji artystycznej, odpowiedzialności  obywatelskiej, inicjatywności i przedsiębiorczości. Jeśli kartka była przesłana mailowo lub dała początek folderowi informacyjnemu, uczniowie mieli okazję kształcić kompetencje informatyczne, a nawet cyfrowe.

Debaty, dyskusje, wywiady o patriotyzmie dawniej i dziś uzmysłowiły wielu  młodym i starszym, że patriotyzm niejedno ma imię i na miano wielkiego obywatela zasługuje nie tylko polityk czy artysta, ale też sportowiec, chemik,  astronom, ekonomista, lekarz, inżynier…. Chęć poznania, zrozumienia i promowania ich zasług to dobry pretekst do kształcenia kompetencji  matematycznych oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Liczne zrealizowane spektakle, happeningi to z pewnością przestrzeń do zdobywania i doskonalenia świadomości i ekspresji kulturalnej , ale też odnoszenia spektakularnych sukcesów fundamentalnych dla  kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie umiejętności uczenia się.

Oczywistością stało się łączenie tradycji z nowoczesnością. W stulecie Niepodległości Polski nikogo nie dziwiła grupa uczestnicząca w grze miejskiej lub leśnych podchodach wyposażona w tablety z zapisaną trasą i punktami nawigacyjnymi lub rozstrzygnięcie zawodów na orientację przy pomocy aplikacji liczącej kroki.  Taka realizacja projektów zorganizowanych w celu poznawania ważnych miejsc  historycznych – być może niedostrzeganych dotąd przez młodych ludzi- w najbliższej okolicy z pewnością sprzyjała rozwojowi kompetencji informatycznych i cyfrowych.

Nauczycielska świadomość konieczności wyposażenia młodego człowieka w kompetencje kluczowe niezbędne do odniesienia sukcesu edukacyjnego, zawodowego i osobistego jest skutecznym impulsem, by umiejętnie planować  nasze działania w celu zrealizowania  zamierzonego projektu edukacyjnego jako zróżnicowanego,  motywującego i angażującego uczniów w wielorakie, dopełniające się aktywności dające posmak funkcjonowania w teamie odpowiedzialnym za ważkie, odpowiedzialne zadanie. Łączenie teorii z praktyką, natychmiastowe wykorzystanie wiedzy, zastosowanie nabytych umiejętności i radość działania to prosta droga do wykreowania postulowanych postaw.

Kiedy analizujemy arkusze obserwacji stosowane podczas badania sposobu kształtowania kompetencji kluczowych  w praktyce szkolnej to wśród zadań dla nauczycieli pojawia się motywowanie i stymulowanie uczniów do bycia aktywnym, twórczym, odpowiedzialnym, dążącym do samorozwoju; do wchodzenia w interakcje z otoczeniem, pracy w zespole, pełnienia różnych ról, wskazywania i wykorzystywania mocnych stron, uczenia się. Z pewnością okolicznościowe, świąteczne projekty temu służą.

Tak więc entuzjastyczne, ale poddane nauczycielskiej refleksji i autoewaluacji świętowanie to nie strata czasu, ale efektywny i skuteczny proces edukacyjny.

Izabela Nowacka

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x