Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Wykluczeni cyfrowo, czyli najważniejsze problemy e-learningu

Wykluczeni cyfrowo, czyli najważniejsze problemy e-learningu

08:23 19-10-2020

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Zarządzanie Oświatą

Od soboty 17 października szkoły ponadpodstawowe powróciły do zdalnego trybu nauki. Nad szkołami podstawowymi również zbierają się czarne e-chmury edukacji na odległość. Ilu uczniów wypadnie poza system e-learningu? Jakie są tego przyczyny? Zapraszamy do lektury. Czekamy na Wasze doświadczenia w tym zakresie.

Temat wykluczenia cyfrowego dotyczy nawet ¼ polskich uczniów i staje się ponownie ważny w kontekście nasilającej się pandemii i przejścia od 17 października szkół ponadpodstawowy ponownie w tryb pracy zdalnej. Z czego wynika wykluczenie cyfrowe?

  • Z braku dostępności do internetu szerokopasmowego o odpowiedniej przepustowości na niektórych obszarach kraju, szczególnie wiejskich.
  • Z problemów limitu danych w dostępie mobilnym do internetu - dotyczy to przede wszystkim 50% dzieci , które mają telefony na kartę.
  • Z konieczność współdzielenia komputerów i laptopów między rodzeństwem i rodzicami lub wieloma domownikami jednocześnie.
  • Z braku kompetencji do nauczania zdalnego i wykorzystania narzędzi cyfrowych wśród nauczycieli. Szacuje się, że może dotyczyć nawet 30% nauczycieli, chociaż daje się zauważyć istotna zmiana w tym obszarze, ponieważ większość szkół wdrożyła lub wdraża programy szkoleniowe, kursy, dzięki którym nauczyciele coraz lepiej radzą sobie z materią informatyczną.

Każda szkoła powinna przeprowadzić diagnozę poziomu wykluczenia cyfrowego i na jej podstawie zdefiniować bariery dla edukacji zdalnej. Każdy nauczyciel powinien ocenić stopień realizacji podstawy programowej w ubiegłym roku szkolnym a wdrażany model edukacji zdalnej powinien był zapewniać możliwość edukacji każdego ucznia. Wiemy jednak, że rzeczywistość weryfikuje te wymogi i wciąż wielu uczniów zostaje poza nawiasem e-learningu. Póki co, oprócz programów, w ramach których można zakupić sprzęt IT oraz licznych szkoleń, które wpłyną na podniesienie jakości edukacji na odległość systemowych rozwiązań brak.

 

Anna Kozimor-Cyganik

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x