
Co z tą edukacją włączającą?
Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele
Związek Nauczycielstwa Polskiego skierował do premiera list, w którym przedstawił argumenty w kierunku wstrzymania prac nad projektowanymi zmianami w edukacji włączającej i poddanie ich kolejnym konsultacjom. Związkowcy wskazują, że ogólnodostępne placówki oświatowe obecnie nie są jeszcze gotowe do przyjęcia uczniów z wielorakimi dysfunkcjami.
Związek Nauczycielstwa Polskiego skierował do premiera list, w którym przedstawił argumenty w kierunku wstrzymania prac nad projektowanymi zmianami w edukacji włączającej i poddanie ich kolejnym konsultacjom. Związkowcy wskazują, że ogólnodostępne placówki oświatowe obecnie nie są jeszcze gotowe do przyjęcia uczniów z wielorakimi dysfunkcjami. W większości z nich brakuje specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów i terapeutów). Większość członków rady pedagogicznej nie jest przygotowana ani merytorycznie, ani praktycznie do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Istnieje duże ryzyko, że szkoły i placówki ogólnodostępne będą miały bardzo poważne trudności w przestrzeni zapewnienia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi właściwych warunków do nauki i zorganizowania im czasu między lekcjami. Wdrożenie programu pociąga za sobą konieczność zagospodarowania funduszy do realizacji zadań edukacyjno-wychowawczych, o źródłach których nie ma dostatecznych informacji.
Problem stanowi również fakt, że szkolna społeczność w wielu przypadkach nie jest gotowa do akceptacji i poszanowania potrzeb niepełnosprawnych uczniów.
W większości szkół i placówek ogólnodostępnych istnieją bariery architektoniczne, znacząco utrudniające przyjęcie niepełnosprawnych uczniów i wychowanków.
Istnieje poważna obawa przed stopniową likwidacją kształcenia i wspierania niepełnosprawnych uczniów i wychowanków w specjalnych szkołach czy przedszkolach oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
W związku z powyższym ZNP zgłasza postulat wstrzymania prac legislacyjnych dotyczących wdrażania edukacji włączającej zawartych w ministerialnym dokumencie „Edukacja dla wszystkich”. Jest to pilna inicjatywa, bo na przełomie lipca i sierpnia do Sejmu ma trafić projekt ustawy w przedmiotowej sprawie. Od września 2021 zakłada się, że w każdym województwie rozpoczną swoją działalność Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej.
O skutkach interwencji Związku Nauczycielstwa Polskiego będziemy na bieżąco informować.
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku
-
Inne artykuły autora
Dodaj komentarz
Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.
Komentarze
Nikt nie skomentował jeszcze tej strony
Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy