
Czym jest ocena funkcjonalna w edukacji włączającej?
Dla kogo: Dyrektorzy , Organy prowadzące
W dzisiejszym artykule rozpisujemy się na temat tzw. oceny funkcjonalnej w ramach edukacji włączającej. Czym taka ocena jest? Z czego wynika? Tego dowiecie się z publikacji Ewy Szymczyk.
Kluczowym pojęciem wdrażanego modelu edukacji włączającej jest ocena funkcjonalna.
- Wieloaspektowy proces rozpoznawania zasobów i trudności ucznia oraz oddziałujących na niego czynników środowiskowych, uwzględniający:
- analizę funkcjonowania - opartą na klasyfikacji ICF (Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania),
- diagnozę kryterialną - opartą na klasyfikacji medycznej ICD (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) lub DSM (Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych),
- podlegający stałej ewaluacji program wsparcia.
- Ocena funkcjonalna jest przeprowadzana w środowisku nauczania i wychowania dziecka - w żłobku, przedszkolu, szkole lub placówce, do której uczęszcza lub w miejscu zamieszkania;
- Nauczyciele i specjaliści rozpoznają potencjał rozwojowy oraz indywidualne potrzeby edukacyjne każdego ucznia i zapewniają mu odpowiednie warunki do rozwoju i uczenia się. Działania w tym zakresie są prowadzone w bieżącej pracy lub w trybie konsultacji;
- Ocena i udzielanie wsparcia jest procesem o charakterze systematycznym, nieodłącznym od realizacji procesu kształcenia i wychowania i wspierającym ten proces.
Przedszkole/szkoła posiada większą niż dotychczas autonomię w zakresie organizacji odpowiednio wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w przedszkolu oraz wsparcia edukacyjno-specjalistycznego (WES) w szkole. Nie jest ono warunkowane opinią lub orzeczeniem, ani sztywno określonym limitem godzin tygodniowego wsparcia, co pozwala na elastyczny dobór instrumentów oraz umożliwia dostosowanie działania do znanych zarówno dziecku, nauczycielom i rodzicom, warunków uczenia się.
Ważnym narzędziem przewidzianym do zastosowania w ramach oceny funkcjonalnej są konsultacje, podejmowane w sytuacji stwierdzenia problemu z zaspokojeniem potrzeb dziecka w ramach pracy z grupą.
W ramach konsultacji zespół poddaje analizie problem dziecka w celu zidentyfikowania obszarów, w których napotyka ono na trudności oraz zrozumienia przyczyn tych trudności. Efektem konsultacji jest opracowanie strategii działań służących poprawie funkcjonowania dziecka/ucznia w przedszkolu, szkole lub placówce i w otoczeniu społecznym, a także wsparcia go w tym środowisku.
Cały proces jest uporządkowany, oparty na zespołowej pracy nauczycieli i specjalistów oraz współpracy z rodzicami i uczniami. Uzupełnione zostają zasoby i wsparcie w postaci zespołu wielospecjalistycznego.
Istnieje ścisły związek oceny funkcjonalnej ze wspieraniem realizacji przez ucznia podstawy programowej, zwiększona zostaje autonomia szkoły w udzielaniu pomocy.
Działania nauczyciela, tak jak obecnie, są bardzo istotne – stanowią pierwszy i podstawowy poziom oceny potrzeb edukacyjnych ucznia i reagowania na te potrzeby poprzez dobór metod i form pracy oraz planowanie działań dydaktycznych.
Taka rola nauczycieli została już określona, m.in. w obecnych przepisach: ustawie prawo oświatowe, ustawie o systemie oświaty, przepisach regulujących zasady organizacji i udzielania pomocy psychologicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz wymaganiach wobec szkół i placówek.
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku
-
Inne artykuły autora
Dodaj komentarz
Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.
Komentarze
Nikt nie skomentował jeszcze tej strony
Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy