
Profil kompetencyjny absolwenta cz. 1
Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele
W dokumencie ministerialnym „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się” możemy zapoznać się z oczekiwanym wizerunkiem absolwenta. Jest to propozycja profilu absolwenta, która będzie modyfikowana w ramach dalszych prac i konsultacji.
W dokumencie ministerialnym „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się” możemy zapoznać się z oczekiwanym wizerunkiem absolwenta.
Jest to propozycja profilu absolwenta, która będzie modyfikowana w ramach dalszych prac i konsultacji.
Opis profilu kompetencyjnego absolwenta zawiera pewien zbiór kompetencji kluczowych, które autorzy uszeregowali w cztery grupy. Są to:
- kompetencje poznawcze i wiedzotwórcze (P),
- obraz siebie (O),
- kompetencje społeczne (S) ,
- innowacyjność (I).
Absolwent wyposażony w opisane kompetencje jest w stanie umiejętnie zaadaptować zmiany w otaczającym go świecie, włączając się aktywnie do życia społecznego, zawodowego. Podejmuje inicjatywy i realizuje własne pomysły. Refleksyjnie obserwuje przeobrażenia rzeczywistości, przyjmując postawę poznawczą. Jest odpowiedzialny za swoje życie i grupy w której funkcjonuje.
W przedziale każdej kompetencji zostały wyszczególnione cele szczegółowe, które systematyzują konieczne działania nauczycieli i specjalistów (psychologów, pedagogów) w zakresie dydaktycznym i opiekuńczo-wychowawczym.
W kolejnych artykułach pochylimy się nad każdą z wyodrębnionych grup kompetencji.
Dzisiaj zajmiemy się kompetencjami poznawczymi i wiedzotwórczymi (w).
Doskonalenie tych kompetencji odbywać się ma w ramach realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego i rozwijać podstawową interdyscyplinarną wiedzę o świecie.
W zakresie kształcenia umiejętności absolwent zdobędzie zdolność poszukiwania informacji i krytycznej oceny źródeł wiedzy (w tym: ergonomiczne korzystanie z nowych technologii).
Dominującym założeniem profilu kompetencyjnego absolwenta jest zdobycie umiejętności uczenia się przez całe życie (LLL – lifelong learning), w tym oceny własnych preferencji w zakresie metod zdobywania wiedzy oraz identyfikacji luk w aktualnej wiedzy (kompetencje metapoznawcze).
W ramach kompetencji wiedzotwórczych absolwent wyposażony będzie w wiedzę i umiejętności specjalistyczne (związane z zawodem lub dziedziną/dziedzinami nauki/kultury).
Cele szczegółowe:
1. Poznanie języka polskiego i używanie go poprawnie w mowie i piśmie lub posługiwanie się metodami wspomagającymi lub alternatywnymi komunikowania się z otoczeniem.
2. Poznanie wybranych języków obcych na poziomie umożliwiającym komunikowanie się.
3. Obserwowanie i wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych i społecznych.
4. Poznanie dziejów Polski, Europy i świata oraz zrozumienie zdarzeń historycznych i ich powiązania ze współczesnością i przyszłością.
5. Posługiwanie się narzędziami matematyki w poznawaniu środowiska i opisywaniu zjawisk oraz rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji.
6. Poznanie dorobku myśli technicznej w doborze odpowiednim do wieku i poziomu kształcenia.
7. Posługiwanie się urządzeniami technicznymi i narzędziami technologii informatycznej.
8. Poznanie podstaw myśli filozoficznej i religijnej w zarysie odpowiednim do wieku i etapu kształcenia.
9. Poznanie kanonu literatury i sztuki polskiej, europejskiej i światowej w doborze odpowiednim do wieku i poziomu kształcenia
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku
-
Inne artykuły autora
Dodaj komentarz
Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.
Komentarze
Nikt nie skomentował jeszcze tej strony
Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy