Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Strefa Komunikacji \ Indywidualny plan edukacyjny

Indywidualny plan edukacyjny

10:23 29-04-2021

Dla kogo: Dyrektorzy , Organy prowadzące

W modelu „Edukacji dla wszystkich” proponuje się, by dla ucznia, u którego w wyniku oceny funkcjonalnej określono potrzebę wprowadzenia racjonalnych dostosowań i modyfikacji, był opracowywany indywidualny plan edukacyjny (IPE). Czym jest ten plan? Tego dowiecie się z naszego artykułu.

Szkoła włączająca umożliwia kształcenie ukierunkowane na cele rozwojowe oraz przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym. System oświaty zapewnia zróżnicowane formy wsparcia oferowane w oparciu o rozpoznane potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów oraz zidentyfikowane bariery w środowisku.

W modelu „Edukacji dla wszystkich” proponuje się, by dla ucznia, u którego w wyniku oceny funkcjonalnej określono potrzebę wprowadzenia racjonalnych dostosowań i modyfikacji, był opracowywany indywidualny plan edukacyjny (IPE).

Propozycja zastąpienia obecnie funkcjonującego określenia „indywidualny program nauczania” określeniem „spersonalizowany program nauczania” ma na celu uniknięcie utożsamiania realizacji tego programu z formą indywidualną.

     Zakłada się, ze jednym z elementów IPE może być spersonalizowany program nauczania (SPN). Aktualnie funkcjonują w tym zakresie regulacje dotyczące możliwości realizacji indywidualnego programu lub toku nauki.

 

Potrzeba opracowania SPN, określającego dla ucznia inne cele kształcenia na danym etapie edukacyjnym, może wynikać z:

  • ograniczeń w funkcjonowaniu, które sprawiają, że uczeń nie jest w stanie realizować programu nauczania dla klasy, mimo zapewnienia racjonalnych dostosowań.
  • ze szczególnych uzdolnień ucznia

Spersonalizowany program nauczania może dotyczyć jednego lub wielu przedmiotów.

  • Przy podejmowaniu decyzji o ustaleniu celów kształcenia dla ucznia w programie nauczania dla klasy, nauczyciel ma obowiązek wykazać, jakie podjął działania i uzasadnić, dlaczego uczeń nie może tych celów osiągnąć.
  • Na SPE niezbędna jest zgodę rodziców/ prawnych opiekunów lub zgoda pełnoletniego ucznia
  • Na świadectwie szkolnym jest opisany zakres realizowanego przez ucznia spersonalizowanego programu nauczania oraz osiągnięte efekty kształcenia w formie opisowej.

 

Ewa Szymczyk

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x