Procedury bezpieczeństwa w szkole, cz. I

Anna Kozimor-Cyganik

Postępowanie w sytuacji podejrzenia, że uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.

  1. Nauczyciel odizolowuje ucznia od innych dzieci .
  2. Nauczyciel informuje o zdarzeniu pedagoga, wychowawcę i dyrektora szkoły.
  3. Pedagog, wychowawca lub dyrektor informuje rodziców/ opiekunów prawnych ucznia i wzywa do szkoły. W przypadku odmowy przyjazdu rodziców lub niemożności skontaktowania się z rodzicami /prawnymi opiekunami, zawiadamia policję.
  4. W przypadku istnienia podejrzenia o zagrożeniu zdrowia i życia ucznia pedagog lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia i policję.
  5. Pedagog odnotowuje zdarzenie w dokumentacji pedagoga szkoły.
  6. Wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowy z uczniem i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach zażywania środków odurzających, formie ukarania ucznia.
  7. W uzasadnionych przypadkach pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły powiadamia policję.

 

Postępowanie w sytuacji posiadania bądź stwierdzenia palenia tytoniu przez ucznia.

  1. Nauczyciel nakazuje uczniowi zwrot tytoniu i informuje o zdarzeniu wychowawcę klasy.
  2. Wychowawca powiadamia o zdarzeniu rodziców /prawnych opiekunów ucznia oraz odnotowuje fakt w dokumentacji pedagoga szkoły.
  3. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem przeprowadza rozmowy z uczniem i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach palenia tytoniu, formie ukarania ucznia.

 

Znalezienie substancji podobnej do narkotyków.

W przypadku znalezienia substancji przypominającej narkotyk pracownik powinien:

  1. Zachowując środki ostrożności zabezpieczyć substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji, próbuje (o ile jest to możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
  2. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, który wzywa policję.
  3. Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.

 

Przemoc i agresja w szkole.

Zdarzenia i zachowania agresywne:

  • groźby i zastraszanie;
  • naruszenie godności osobistej (ubliżanie, wyszydzanie, rozpowszechnianie kłamstw słownie lub w Internecie, obraźliwe napisy, ośmieszanie, obmawianie, manipulacja związkami przyjaźni; naruszenie nietykalności cielesnej poprzez uderzenie, kopnięcie, popychanie, przewrócenie itp.);
  • rozboje i wyłudzenia.

 

  1. Postępowanie gdy stronami zdarzenia są uczniowie:
    1. nauczyciel stara się doprowadzić do przerwania incydentu, w razie potrzeby wzywa pomoc;
    2. udziela pomocy poszkodowanym, powiadamia pielęgniarkę szkolną, która w razie potrzeby wzywa pogotowie;
    3. nauczyciel izoluje sprawcę czynu, pozostawiając go pod opieką pedagoga szkolnego lub innego nauczyciela;
    4. nauczyciel powiadamia dyrektora szkoły i pedagoga, sporządza notatkę służbową;
    5. dyrektor lub pedagog powiadamia rodziców uczniów biorących udział w zdarzeniu;
    6. w przypadku odmówienia współpracy przez rodziców lub niemożności skontaktowania się z nimi dyrektor powiadamia policję;
    7. pedagog ustala okoliczności i świadków zdarzenia oraz zabezpiecza ewentualne ślady i dowody w celu przekazania ich policji.
  2. Postępowanie gdy stronami zdarzenia są nauczyciel i uczeń:
    1. nauczyciel powiadamia pedagoga szkoły i pozostawia ucznia (sprawcę czynu) pod jego opieką; nauczyciel niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły, który informuje rodziców ucznia (uczestników zajścia);
    2. w przypadku odmówienia współpracy rodziców lub niemożności skontaktowania się z nimi dyrektor powiadamia policję;
    3. dyrektor ustala okoliczności i świadków zdarzenia, zabezpiecza ewentualne dowody w celu przekazania ich policji;
    4. w przypadku, kiedy uczeń ma ukończone 17 lat, zawiesza się wykonywanie wyżej wymienionych procedur i wzywa policję.
  3. Postępowanie gdy stronami zdarzenia są nauczyciel i rodzic:
  4. nauczyciel przerywa stan zagrożenia;
  5. nauczyciel prosi o obecność innego nauczyciela – świadka;
  6. nauczyciel powiadamia dyrektora szkoły i pedagoga;
  7. pedagog ustala okoliczności i świadków zdarzenia i powiadamia policję, jeśli zdarzenie ma charakter drastyczny (czynna napaść).

UWAGA! Nauczyciel ma prawo do obrony koniecznej.

  1. Agresywne zachowanie pracownika szkoły wobec ucznia:
  2. po uzyskaniu informacji o zdarzeniu od ucznia/rodzica/pracownika szkoły, dyrektor szkoły przeprowadza niezwłocznie postępowanie wyjaśniające;
  3. dyrektor szkoły podejmuje przewidziane prawem działania wobec pracownika i informuje o nich rodziców ucznia;
  4. dyrektor sporządza z podjętych działań notatkę potwierdzoną podpisem rodziców i dołącza do dokumentacji.
  5. Agresywne zachowanie rodziców i innych osób dorosłych przebywających na terenie szkoły wobec uczniów:
  6. nauczyciel/pracownik szkoły podejmuje próbę przerwania zachowania agresywnego i wstępnego rozpoznania okoliczności zdarzenia;
  7. nauczyciel/pracownik szkoły powiadamia dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji;
  8. w przypadku, gdy osoba dorosła nie zaprzestała zachowania agresywnego, dyrektor szkoły zawiadamia policję;
  9. w sytuacji wyjątkowej (zagrożenia życia, braku dyrektora/wicedyrektora) nauczyciel/pracownik szkoły niezwłocznie powiadamia policję.

 

Kradzież, wymuszenie na terenie szkoły.

  1. Nauczyciel prowadzący zajęcia lub wychowawca, po otrzymaniu informacji od ucznia o kradzieży lub wymuszeniu, przeprowadza z poszkodowanym i świadkami rozmowę w celu ustalenia okoliczności
  2. Nauczyciel podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia poszkodowanemu, z wyłączeniem jednak przeszukania domniemanego sprawcy.
  3. Nauczyciel, który podjął wstępną interwencję, przekazuje informację o zdarzeniu wychowawcy klasy poszkodowanego i sprawcy, a w przypadku jego nieobecności pedagogowi.
  4. Wychowawca lub pedagog, jeżeli istnieje taka konieczność, kontynuują wyjaśnianie okoliczności zdarzenia.
  5. Wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę ze sprawcą zdarzenia oraz jego rodzicami/ opiekunami prawnymi. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, ustalenie formy i terminu zwrotu skradzionego mienia , sposób ukarania sprawcy.
  6. Wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę z poszkodowanym i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi przekazując ustalenia podjęte podczas spotkania ze  sprawcą i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi.
  7. W uzasadnionym przypadku pedagog i wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmują decyzję o zawiadomieniu policji. O tym fakcie informują rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego i sprawcy.

 Postanowienia dodatkowe:

  • Szkoła nie odpowiada za przedmioty wartościowe, nie związane z procesem dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczym / np. telefony komórkowe, biżuterię, odtwarzacze MP3 i MP4, gry elektroniczne, zabawki , itp./.
  • Podczas lekcji wychowania fizycznego rzeczy wartościowe uczniowie powinni zostawić w pokoju nauczycieli wychowania fizycznego, uczniowie nie powinni podczas lekcji wchodzić do szatni.

 

Uszkodzenie lub zniszczenia mienia szkolnego.

  1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia podejmuje interwencję mającą na celu powstrzymanie dalszych działań sprawców, a następnie powiadamia wychowawcę lub pedagoga.
  2. W przypadku braku ustalenia sprawcy, osoba stwierdzająca uszkodzenie mienia ustala podstawowe okoliczności zdarzenia, a następnie informuje wychowawcę lub pedagoga.
  3. Wychowawca, a w przypadku jego nieobecności pedagog przeprowadza rozmowę dyscyplinującą ze sprawcą zdarzenia, ustala sposób jego ukarania i sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga.
  4. Wychowawca lub pedagog informuje o zdarzeniu rodziców/opiekunów prawnych sprawcy i przekazuje sprawę kierownikowi gospodarczemu, który ustala sposób

i termin naprawienia szkody.

 

Popełnienie przestępstwa/czynu karalnego przez ucznia.

  1. Nauczyciel niezwłocznie informuje o zdarzeniu pedagoga oraz dyrektora szkoły i  jeśli   jest to możliwe, zatrzymuje i przekazuje sprawcę. Dyrektor szkoły wzywa policję.
  2. Nauczyciel zabezpiecza ewentualne dowody przestępstwa lub przedmioty pochodzące z przestępstwa i przekazuje policji.
  3. Pedagog w porozumieniu z nauczycielem lub wychowawcą ustala wstępnie

okoliczności czynu, świadków zdarzenia i przekazuje te informacje policji.

  1. Pedagog powiadamia rodziców/opiekunów prawnych ucznia- sprawcy i sporządza

notatkę w dokumentacji pedagoga.

  1. Pedagog jest obecny podczas wykonywania czynności przez policję przewidzianych
  2. W sytuacjach wyjątkowych( zagrożenie życia, nieobecność dyrekcji i pedagoga w  godzinach zajęć popołudniowych w szkole, zajęć poza szkołą) nauczyciel

bezzwłocznie  powiadamia  o przestępstwie ( zdarzeniu) policję.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *