Mamo! Ja nie chcę iść do szkoły!

Anna Kozimor-Cyganik

Fobia szkolna to silny, nieproporcjonalny lęk przed chodzeniem do szkoły, który może prowadzić do poważnych trudności emocjonalnych i społecznych u dzieci. Jest to więcej niż zwykłe poczucie niechęci do szkoły – osoba dotknięta fobią szkolną może doświadczać silnego lęku lub paniki związanej z myślą o szkole, co prowadzi do unikania uczęszczania do niej.

Objawy fobii szkolnej mogą być różnorodne. Dziecko dotknięte tą fobią może mieć objawy fizyczne, takie jak bóle głowy, brzucha czy nudności. Mogą również występować trudności z zasypianiem, płacz czy protest przed pójściem do szkoły. Lęk związany z fobią szkolną może być tak silny, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym.

Przyczyny fobii szkolnej mogą być różnorodne. Czynniki rodzinne, jak problemy w domu, separacyjna lękowa (strach przed oddzieleniem się od opiekunów), czy też konflikty w rodzinie, mogą mieć wpływ na powstanie fobii szkolnej. Dodatkowo, trudności szkolne, przeżycie traumatycznych wydarzeń w szkole (np. prześladowanie, znęcanie się) czy też trudności z adaptacją społeczną mogą być czynnikami ryzyka.

Ważne jest zrozumienie, że fobia szkolna to poważny problem, który może wpływać na rozwój dziecka, zarówno emocjonalny, jak i edukacyjny. Pomoc psychologiczna, wsparcie rodziny oraz odpowiednie podejście ze strony szkoły są kluczowe w zarządzaniu fobią szkolną. Terapia poznawczo-behawioralna, terapia rozmów oraz wsparcie ze strony specjalistów mogą pomóc dziecku w pokonaniu lęku i powrocie do zdrowego funkcjonowania w środowisku szkolnym.

Fobia szkolna to stan, w którym dziecko doświadcza intensywnego, nieuzasadnionego lęku lub niechęci związanego z chodzeniem do szkoły. Objawy fobii szkolnej mogą być różnorodne i manifestować się zarówno na poziomie fizycznym, jak i emocjonalnym. Oto szczegółowy opis objawów:

 

Objawy fizyczne:

Bóle głowy lub brzucha: Dziecko może często skarżyć się na bóle głowy lub brzucha, które mogą pojawiać się szczególnie przed lub w dniu szkoły.

Nudności: Objawiające się częstymi nudnościami, wymiotami lub dyskomfortem żołądkowym związane z myślą o szkole.

Problemy z zasypianiem: Trudności ze snem, bezsenność lub koszmary nocne związane z myślą o szkole i następnym dniem.

 

Objawy emocjonalne

  • Silny lęk lub panika: Dziecko może przeżywać silne uczucie lęku, niepokoju lub paniki związanej z myślą o szkole, co prowadzi do niepokoju psychicznego.

Płacz i protest: Może się zdarzać, że dziecko będzie płakać lub manifestować protest przed pójściem do szkoły, często z powodu nieuzasadnionego strachu.

Ogólne poczucie niechęci: Dziecko może wyrażać ogólne niechęci do szkoły lub unikać tematu związanego z zajęciami szkolnymi.

Zmiany w zachowaniu:

  • Unikanie szkoły: Dziecko może próbować unikać uczęszczania do szkoły, próbując uciekać z domu lub udawać chorobę, aby uniknąć obowiązku chodzenia do placówki edukacyjnej.
  • Trudności z koncentracją: Kiedy dziecko jest w szkole, może mieć trudności z koncentracją lub wykazywać obniżoną wydajność w nauce z powodu zwiększonego stresu i lęku.

 

Zmiany społeczne:

  • Problemy z relacjami: Fobia szkolna może wpływać na relacje społeczne dziecka, prowadząc do unikania interakcji z rówieśnikami lub trudności w nawiązywaniu nowych przyjaźni.
  • Izolacja: Dziecko dotknięte fobią szkolną może wycofywać się z życia społecznego i preferować samotność.

Rozpoznanie fobii szkolnej wymaga uwzględnienia powtarzających się objawów związanych z uczęszczaniem do szkoły oraz obserwacji, czy te objawy powodują znaczne cierpienie lub utrudniają normalne funkcjonowanie dziecka w szkolnym środowisku. W przypadku podejrzenia fobii szkolnej ważne jest skonsultowanie się z profesjonalistą, takim jak psycholog dziecięcy lub psychiatra, aby otrzymać odpowiednią pomoc i wsparcie dla dziecka.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *