Renata Bajor
Praca domowa nigdy nie wprowadza nowych koncepcji, pomysłów ani materiałów. Powinna mieć bezpośredni związek z tym, czego naucza się tego dnia lub tygodnia. Ma charakter uzupełniający, w ten sposób dobre zadania domowe sprawią, że uczeń będzie ćwiczyć to, czego się już nauczył, poszerzając swoją podstawową wiedzę na temat przedmiotu o dodatkowe czytanie lub oglądanie lub odpowiadając na pytania, zazwyczaj w formie pisemnej, o materiałach i pomysłach, które zostały omówione.
Zrób pierwsze zadanie pracy domowej. Gdy zadajesz zadanie, pokaż jak je rozwiązać na przykładzie lub na pierwszym zadaniu. Jest to szczególnie ważne dla uczniów słabszych, którzy często czują się zagubieni i potrzebują pomocy w odrabianiu zadań domowych.
Wyznacz więcej czasu na przekazanie polecenia. Zadawanie minutę przed dzwonkiem nie jest dobrym rozwiązanie. Uczniowie muszą mieć czas na zadanie pytań, przetworzenie nowych informacji. Poświęć na to więcej czasu lekcji. Przecież praca domowa to ważna część cyklu uczenia się.
Znaj cel tych zadań. Zadania nie powinny być wykorzystywane do dyscyplinowania uczniów, tylko do sprawdzenia wcześniej nauczonej umiejętności.
Zasada 10 minut. Pamiętaj, że odrabianie pracy domowej powinno zająć uczniowi (nawet temu najsłabszemu) 10 minut + poziom klasy. Pierwszoklasista odrabia 10 minut, drugoklasista 20 minut, piątoklasista 50 minut itd.
Znajdź czas na sprawdzenie i omówienie odrobionej pracy domowej. Kilka minut na początku lekcji poświęć pracy domowej. Bywają takie prace domowe w których uczniowie mieli jakieś problemy lub bardzo się w nią zaangażowali i chcieliby ją odczytać lub chociaż zobaczyć, że jest przez nauczyciela przeczytana. Inaczej czują bezcelowość.
Motywuj, nie zmuszaj. Dzieci i nastolatki zazwyczaj godzą się z faktem, że muszą odrabiać pracę domową, ponieważ są do tego zmuszani… lecz czy chcemy, aby robili z przymusu, czy z chęci? Jaką sytuację byś wolał? Jeśli zależy Ci na zachęceniu uczniów w odrabianie prac domowych, muszą one być kreatywne i całkowicie angażujące.
5 angażujących zadań domowych
Księga słów Inaczej słownik obrazkowy dla dzieci wykonany samodzielnie, wykonywanie jego może trwać kilka tygodni/miesięcy, może być połączone z pracą w szkole.
Szukanie informacji Jest to niezwykle wciągający sposób. Wymyśl pytania do jakiegoś tematu, który młodzież może znaleźć w Internecie. Np. Jak się uczy mózg, atrakcje turystyczne w Grecji. Pozwól na korzystanie z Youtube, blogów i Instagrama czy Facebooka, by pozyskali informacje.
Newsy Poproś, aby obejrzeli wiadomości i daj im np. zadanie napisania raportu, notatki, historii która najbardziej ich wzburzyła lub niech utworzą wywiad, który mógłby poprowadzić dziennikarz.
E-mail Daj dzieciom e-mail do przeczytania i poproś o odpisanie na niego. Najciekawiej, gdy rzeczywiście prześlesz do nich wiadomość (udając kogoś innego, lub instytucję) i faktycznie będą musiały ci odpisać komputerowo. Może to być np. wiadomość do jakiegoś poety, złożenie lub odpowiedź na konkretny problem, który mogą spotkać jako dorośli ludzie.
Obejrzyj to Daj dzieciom link to filmu przyrodniczego np. o życiu mrówek i niech z tego zrobią notatkę wizualną, schemat, opis itp. jeśli uczysz języka obcego, masz wiele możliwości z filmami obcojęzycznymi.
Wymyśl sam. Innym sposobem na zaangażowanie dzieci jest pozwolenie na wymyślenie pracy domowej dla siebie lub klasy. Możecie pomysły spisać na karteczkach (ew. lekko zmodyfikować) i losować co tydzień jedną pracę wymyśloną przez uczniów. Można też zrobić losowanie indywidualne, każdy losuje inną pracę domową. Możliwości jest wiele!