„Otwarta szkoła to taka, która nie zamyka się na kulturę, sztukę, sport, środowisko lokalne. Potrafi korzystać z tego, co ją otacza”. To zadania MEN na bieżący rok szkolny.
Korzystając z sąsiedztwa zespołu szkół ponadgimnazjalnych z moją szkołą podstawową, przy udziale rodziców, zostałam do niej zaproszona wraz ze swoimi uczniami. Wybraliśmy się na wycieczkę, ta z kolei okazała się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”.
Specyfika szkoły sprawiła, że mogliśmy wziąć udział w zajęciach z carvingu (rzeźbienie w warzywach i owocach), odwiedzić adeptki sztuki fryzjerskiej, porozmawiać z nauczycielem zgłębiając tajniki ślusarstwa, zajrzeć do warsztatu samochodowego oraz poeksperymentować z nauczycielem elektrykiem. Uczniowie z trzeciej klasy szkoły podstawowej, którzy znaleźli się wśród młodzieży, doskonale poradzili sobie z nową rzeczywistością. Byli bardzo skupieni na zajęciach, zadawali wiele pytań, mogli dotknąć i przemyśleć, poznać i spróbować. Podczas zajęć wykorzystywano metody aktywizujące, a o ich efektywności nie trzeba nikogo przekonywać.
Wreszcie takie smaczki tej ekspedycji…integracja z młodzieżą, jej przesympatyczne, obustronne korzyści, dzieci ze swoją ciekawością świata i młodzi ludzie, którzy doskonale sobie z nią radzą. Przepiękna rozmowa o szacunku do drugiego człowieka, jego pracy bez względu na jej rodzaj w warsztacie ślusarskim, wśród ciężkich maszyn, dowodzi niezbicie, że nie liczy się gdzie, ważne, jest z kim oraz o czym toczymy rozmowę.
To była bardzo kreatywna wycieczka. Dokonała się w wielu wymiarach od zdrowego i smacznego, estetycznego carvingu, poprzez modne fryzury, istotne ślusarsko – elektryczne doświadczenia, do rozmów z ludźmi w młodszym i starszym wieku.
Co było najważniejsze ? Nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. W zamian opracowałam scenariusz zajęć i podzieliłam się nim ze swoimi koleżankami w pracy.
Z pełnym przekonaniem zachęcam do organizowania takich wypraw z uczniami, do placówek różnych szczebli. To odchodzenie od pracy w ławkach, dotykanie i przeżywanie sprawia, że szkoła może być ciekawa i przekazywać wiedzę w interesujący sposób.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZWIĄZANY Z AKCJĄ „OWOCE I WARZYWA W SZKOLE”
TERMIN ZAJĘĆ: 7. 04. 2016 r.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 min.
UCZESTNICY: uczniowie kl. III b
TEMAT ZAJĘĆ: Co to jest carving ?
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– uczeń poznaje pojęcie CARVINGU,
– zna wartości odżywcze warzyw i owoców,
– wykonuje własne projekty z warzyw i owoców,
– dba o higienę podczas pracy,
– je drugie śniadanie,
– integruje się z młodzieżą.
OPIS ZAJĘĆ:
1. Pogadanka i prezentacja multimedialna na temat CARVINGU zaprezentowana przez nauczycielkę Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2.
2. Podział uczniów na grupy pięcioosobowe, w których liderem jest wykwalifikowana uczennica ze szkoły ponadgimnazjalnej.
Prezentacja multimedialna
3. Wykonywanie zadań w grupach – dekoracyjne rzeźbienie owoców i warzyw, indywidualne wykonywanie projektów postaci wg pomysłów uczniów.
Rzeźbienie w warzywach
Inicjały klasy
Smaczne zwierzątka
Jeden z efektów carvingu
Pływające trójki
Cudeńka z pora i cebuli
4. Drugie śniadanie – spożywanie własnoręcznie wykonanego, zdrowego posiłku
5. Podsumowanie
Przypomnienie wartości odżywczych warzyw i owoców oraz zasad higieny podczas posiłków.