Anna Kozimor-Cyganik
Uwaga! Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne mają czas tylko do 30 grudnia, aby aktywować skrzynkę do E-doręczeń. Czasu pozostało więc coraz mniej a wypełnienie wniosku wymusza przygotowanie odpowiednich dokumentów albo dla reprezentanta instytucji, albo jej pełnomocnika. Co należy przygotować, aby poprawnie złożyć wniosek? O tym dowiesz się w dalszej części artykułu…
Harmonogram wdrażania E-doręczeń
Podmioty publiczne objęte obowiązkiem e-Doręczeń od 30 grudnia 2023:
- organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, i
- obsługujące je jednostki budżetowe
- ZUS, KRUS i zarządzane przez nie fundusze
- NFZ, SP ZOZy
- agencje wykonawcze,
- instytucje gospodarki budżetowej,
- Państwowe fundusze celowe,
- uczelnie publiczne, szkoły, przedszkola;
- PAN i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne oraz samorządowe zakłady budżetowe – wyłącznie w zakresie stosowania PURDE (w zakresie PUH obowiązek od 1 października 2029 r.)
Pozostałe podmioty:
- Sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna zostaną objęci obowiązkiem od 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 7 UoDE)
- Pozostałe podmioty publiczne zostaną objęte obowiązkiem od 1 stycznia 2025 r. (art. 155 ust. 9 UoDE)
- Podmioty niepublicznych wpisane do KRS zostaną objęte obowiązkiem posiadania ADE od 10 marca 2024 r. (art. 9 ust. 1 pkt 8 UoDE)
- Podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG zostaną objęte obowiązkiem posiadania ADE od 1 października 2026 r. (art. 9 ust. 1 pkt 9 UoDE).
Jakie dane są potrzebne, aby prawidłowo złożyć wniosek?
- dane podmiotu, którego wniosek dotyczy: nazwę lub firmę, pod którą podmiot działa,
- numer identyfikacyjny REGON,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu;
- numer KRS, jeżeli został nadany,
- siedzibę i adres do korespondencji,
- imię i nazwisko administratora skrzynki doręczeń, jego adres poczty elektronicznej oraz numer PESEL, a jeżeli nie został nadany – niepowtarzalny identyfikator,
- dane reprezentanta lub pełnomocnika wraz z dokumentem potwierdzającym reprezentację lub pełnomocnictwo podmiotu.
Wnioskodawco, pamiętaj! Aby poprawnie złożyć wniosek należy go podpisać podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym lub podpisem osobistym z e-dowodu. Błędnie złożonego wniosku nie można poprawić, trzeba złożyć kolejny. Już jutro dowiesz się, jak przygotować załączniki wymagane we wniosku dla reprezentanta lub pełnomocnika instytucji.
Jeśli chcesz przygotować się do obsługi skrzynki E-doręczeń, zapisz się na nasze najbliższe szkolenie: