Procedura skreślenia dziecka z listy uczniów

 

Dzisiaj przyjrzymy się trudnej sytuacji konieczności skreślenia dziecka z listy uczniów.

Warto uwzględnić sytuacje m.in. związane z:

– nagminnym naruszaniem obowiązków ucznia zawartych w statucie;

– wagarami i nieusprawiedliwionymi nieobecnościami ucznia w szkole;

– popełnieniem przez ucznia przestępstw (skazanie prawomocnym wyrokiem sądu);

– prostytucją;

– posiadaniem, używaniem i rozprowadzaniem narkotyków oraz alkoholu;

– wywieraniem szkodliwego wpływu na zdrowie fizyczne i psychiczne społeczności szkolnej (w tym naruszenie nietykalności cielesnej i godności osobistej).

Proponowany tryb postępowania przy skreśleniu ucznia z listy uczniów:

  1. Sporządzenie notatki służbowej o incydencie i ewentualnie załączenie protokołu zeznań świadków (w celach dowodowych).
  2. Sprawdzenie, czy dane wykroczenie zostało uwzględnione w statucie szkoły jako przypadek upoważniający do podjęcia decyzji o skreśleniu.
  3. Zebranie dowodów w sprawie.
  4. Zebranie opinii i wyjaśnień stron (w tym ucznia i jego rodziców).
  5. Poinformowanie ucznia o wszczętym postępowaniu i o prawie do wskazania rzeczników obrony (wychowawca, pedagog).
  6. Sprawdzenie, czy wykorzystano wszystkie możliwości wychowawczego oddziaływania szkoły na ucznia, czy stosowano gradację kar, czy przeprowadzono z uczniem rozmowy ostrzegawcze, czy udzielono mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  7. Podjęcie uchwały dotyczącej skreślenia (wnioski z dyskusji mogą być zawarte w protokole rady pedagogicznej).
  8. Zapoznanie samorządu uczniowskiego z treścią uchwały rady pedagogicznej.
  9. Sformułowanie pisemnej opinii samorządu uczniowskiego.
  10. Poinformowanie ucznia i jego rodziców o prawie do wglądu w dokumentację sprawy oraz ustosunkowanie się do dowodów.
  11. Podjęcie przez dyrektora decyzji o skreśleniu ucznia z listy – zgodnie z wymogami kodeksu postępowania administracyjnego.
  12. Dostarczenie decyzji uczniowi lub jego rodzicom.
  13. Poinformowanie ich o prawie do odwołania (zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego uczeń lub rodzic może w ciągu 14 dni wnieść odwołanie od decyzji do kuratora oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły i w przypadku wniesienia odwołania dyrektor wstrzymuje wykonanie decyzji do czasu jego rozpatrzenia).
  14. Decyzja może być natychmiast wykonana tylko wtedy, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia szkoły przed ciężkimi stratami.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *