Rok szkolny 2024/2025 przynosi szereg istotnych zmian w polskim systemie edukacji, które mają na celu dostosowanie go do współczesnych potrzeb uczniów i nauczycieli.
Jedną z najważniejszych reform jest wprowadzenie zmienionej podstawy programowej, która została okrojona o około 20% w stosunku do poprzedniej, co ma na celu zwiększenie efektywności nauczania i skupienie się na kluczowych kompetencjach. Dodatkowo, uczniowie z Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 roku, będą objęci obowiązkiem szkolnym i będą zdawać egzamin ósmoklasisty bez części z języka polskiego, co jest odpowiedzią na potrzeby edukacyjne wynikające z sytuacji migracyjnej.
Ważną zmianą jest również wycofanie ocen z religii i etyki ze świadectw szkolnych, co oznacza, że nie będą one wliczane do średniej ocen ucznia. To podejście ma na celu oddzielenie oceniania wiedzy świeckiej od oceniania wiedzy związanej z wiarą i przekonaniami osobistymi. Zmiany dotkną także egzaminy: uczniowie zdający egzamin ósmoklasisty będą musieli wykazać się większą znajomością lektur, a arkusz z matematyki zostanie zmodyfikowany, aby lepiej odzwierciedlał aktualne wymagania edukacyjne.
W każdej szkole powinien także zostać zatrudniony psycholog szkolny. Jest to odpowiedź na rosnące potrzeby wsparcia psychologicznego dla uczniów, szczególnie w kontekście wyzwań, jakie niosą ze sobą zmiany społeczne i technologiczne. Ponadto, od nowego roku szkolnego nie będą już wydawane papierowe legitymacje, które zostaną zastąpione przez plastikowe karty, co jest krokiem w kierunku cyfryzacji administracji szkolnej.
Reforma edukacji przewiduje również wcześniejsze emerytury dla nauczycieli, co ma na celu odnowienie kadry pedagogicznej i przyciągnięcie młodych, dynamicznych nauczycieli do zawodu. Zmiany te są częścią szerszego planu, który obejmuje również podwyżki dla nauczycieli oraz ograniczenie prac domowych, co ma przyczynić się do poprawy jakości życia zawodowego nauczycieli i uczniów.
Podsumowując, zmiany w roku szkolnym 2024/2025 są odzwierciedleniem dążenia do stworzenia bardziej elastycznego, wspierającego i efektywnego systemu edukacyjnego, który będzie w stanie sprostać wyzwaniom XXI wieku i zapewnić uczniom najlepsze możliwe warunki do nauki i rozwoju.