powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Artykuły \ Program wychowawczy szkoły – o czym warto pamiętać ?

Program wychowawczy szkoły – o czym warto pamiętać ?

16:41 20-03-2012

Dla kogo: Nauczyciele

Program Wychowawczy Szkoły stanowi obowiązkowy dokument, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.

 

Program Wychowawczy Szkoły stanowi obowiązkowy dokument, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. Podczas przeprowadzania ewaluacji w obszarze 1.4 i w obszarze 2.5 należy uważnie przyjrzeć się temu dokumentowi oraz realizacji celów i zadań w nim zaplanowanych.
Program wychowawczy zawiera całościowy opis zadań wychowawczych, które podejmuje szkoła. Zadania te częściowo są określone w ustawach oświatowych i rozporządzeniach, inne określone zostały przez dyrektora i nauczycieli po konsultacji z rodzicami, po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb, oczekiwań i zasobów wszystkich podmiotów życia szkolnego. Prawo nakreśla ramowe działania szkoły, o  szczegóły należy zadbać, dostosowując program do konkretnego środowiska. Kolejny etap to sformułowanie wizji i misji szkoły, celów działań wychowawczych. Z nich wynikają ogólne zadania wychowawcze planowane na dłuższy czas. Stanowią one kanwę dla zadań szczegółowych, czyli konkretnych przedsięwzięć podejmowanych w szkole. Warto zawsze określić realizatorów, czas realizacji oraz spodziewane efekty. Działania zaplanowane w programie wychowawczym powinny być monitorowane i poddane ewaluacji. Dzięki temu zbadamy celowość i efektywność podejmowanych inicjatyw, skuteczność założonych celów, odpowiedzialność realizatorów. Przydatne mogą być następujące pytania kluczowe:
Czy nasze oddziaływania wychowawcze są skuteczne, czy mamy na to dowody? Czy Szkolny Program Wychowawczy i Profilaktyczny jest spójny z klasowymi planami pracy?
Czy dobierając treści programu uwzględniono systemy wartości różnych grup uczniów i stopień wrażliwości dla różnych grup wiekowych?
Jak zachowują się nasi uczniowie i czy ma to odzwierciedlenie w ocenach z zachowania?
Jak uczniowie postrzegają szkołę, czy działania wychowawcze przynoszą oczekiwane efekty?
Projekt ewaluacji – program wychowawczy
Przedmiot ewaluacji
Pytania kluczowe
Kryteria ewaluacji
Metody, narzędzia, techniki
Próba/ źródło danych
Monitorowanie danych/ działań
Raport

Program Wychowawczy Szkoły stanowi obowiązkowy dokument, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. Podczas przeprowadzania ewaluacji w obszarze 1.4 i w obszarze 2.5 należy uważnie przyjrzeć się temu dokumentowi oraz realizacji celów i zadań w nim zaplanowanych.

Program wychowawczy zawiera całościowy opis zadań wychowawczych, które podejmuje szkoła. Zadania te częściowo są określone w ustawach oświatowych i rozporządzeniach, inne określone zostały przez dyrektora i nauczycieli po konsultacji z rodzicami, po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb, oczekiwań i zasobów wszystkich podmiotów życia szkolnego. Prawo nakreśla ramowe działania szkoły, o  szczegóły należy zadbać, dostosowując program do konkretnego środowiska. Kolejny etap to sformułowanie wizji i misji szkoły, celów działań wychowawczych. Z nich wynikają ogólne zadania wychowawcze planowane na dłuższy czas. Stanowią one kanwę dla zadań szczegółowych, czyli konkretnych przedsięwzięć podejmowanych w szkole. Warto zawsze określić realizatorów, czas realizacji oraz spodziewane efekty. Działania zaplanowane w programie wychowawczym powinny być monitorowane i poddane ewaluacji. Dzięki temu zbadamy celowość i efektywność podejmowanych inicjatyw, skuteczność założonych celów, odpowiedzialność realizatorów. Przydatne mogą być następujące pytania kluczowe:

Czy nasze oddziaływania wychowawcze są skuteczne, czy mamy na to dowody? Czy Szkolny Program Wychowawczy i Profilaktyczny jest spójny z klasowymi planami pracy?

Czy dobierając treści programu uwzględniono systemy wartości różnych grup uczniów i stopień wrażliwości dla różnych grup wiekowych?

Jak zachowują się nasi uczniowie i czy ma to odzwierciedlenie w ocenach z zachowania?

Jak uczniowie postrzegają szkołę, czy działania wychowawcze przynoszą oczekiwane efekty?

 

Projekt ewaluacji – program wychowawczy

 

Przedmiot ewaluacji

Pytania kluczowe

Kryteria ewaluacji

Metody, narzędzia, techniki

Próba/ źródło danych

Monitorowanie danych/ działań

Raport

Anna Borowa

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x