Projekt ten przede wszystkim modyfikuje opisy wymagań dotyczących działalności szkoły, służących przeprowadzaniu ewaluacji, oraz doprecyzowuje terminy i procedury działań, podejmowanych przez wizytatorów w ramach ewaluacji zewnętrznej i kontroli.
Najważniejsze, proponowane zmiany to :
- Rezygnacja z grupowania wymagań stawianych szkołom/placówkom w obszary, co ma pozwolić na prowadzenie ewaluacji zewnętrznej, problemowej w dowolny sposób
- Zmiany terminów prowadzonej ewaluacji zewnętrznej i wprowadzenie jej przedłużenia w szczególnie uzasadnionych wypadkach do 5 dni roboczych w okresie trzech kolejnych tygodni (aktualnie obowiązujący zapis to 5 dni roboczych w okresie dwóch kolejnych tygodni)
- Wprowadzenie terminów, w jakich powinien zostać przedstawiony raport z ewaluacji zewnętrznej całościowej i problemowej; proponowany zapis to 25 dni roboczych w przypadku ewaluacji całościowej i 20 dni roboczych dla ewaluacji problemowej od dnia rozpoczęcia czynności ewaluacyjnych w szkole/placówce
- Protokół z kontroli planowej powinien być sporządzony w okresie 3 dni, a kontroli doraźnej w okresie 7 dni od jej zakończenia
- Wprowadzenie przepisu umożliwiającego ewaluatorom zewnętrznym prowadzenie niejako „przy okazji” monitorowania pracy szkoły/placówki w zakresie określonym przez MEN w kierunkach polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny
- Kurator oświaty będzie zobowiązany w swoim planie nadzoru pedagogicznego do podania liczby szkól/placówek poszczególnych typów i rodzajów podlegających nadzorowi w danym roku szkolnym
- Załącznik do rozporządzenia zawierający szczegółowe wymagania dotyczące pracy szkół/placówek nie zawiera obszarów, lecz jedynie wymagania:
- 12 wymagań dotyczących pracy szkół/placówek i przedszkoli
- 11 wymagań dotyczących pracy MOW,MOS,SOSW
- 6 wymagań dotyczących pracy SOW,
- 5 wymagań dotyczących pracy POW, placówek artystycznych
- 8 wymagań wobec PPP, PDN, BP