Ocena ta dotyczy:
- danej formy – po jej zakończeniu ( a często określone zajęcia z uczniem kończa się wraz zakończeniem roku szkolnego),
- udzielanej uczniowi pomocy – tu zgodnie z intencją ustawodawcy przed opracowaniem przez dyrektora arkusza organizacyjnego placów ki na przyszły rok szkolny.
Nie ma jednolitych, zunifikowanych sposobów oceny efektywności działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ocenie może podlegać wiele zmiennych; może być to także dokonywane za pomocą różnorakich narzędzi czy metod, dlatego wskaźniki mogą być różne.
- Ocena efektywności zajęć specjalistycznych, to ocena przyrostu umiejętności, której można dokonywać w odniesieniu do wstępnej diagnozy funkcjonowania ucznia.
- Ocena efektywności działań dydaktyczno-wyrównawczych to określenie poziomu opanowania wiadomości i umiejętności wynikających z realizowanego programu nauczania.
- Poziom zadowolenia rodziców i nauczycieli z proponowanych form pomocy, jak też rozpoznanie poziomu satysfakcji uczniów z porad i konsultacji badać można poprzez ankiety, wywiady, gromadzenie opinii na dany temat.
Inne przykładowe zagadnienia do oceny efektywności systemu ppp:
- Zgodność systemu z obowiązującym prawem
- Elastyczność systemu
- Rola rodziców w systemie
- Komunikacja w systemie ppp
- Uczeń jako podmiot, a nie przedmiot ppp
- Współpraca z organizacjami, instytucjami, osobami, stowarzyszeniami
Zespół dokonując oceny efektywności formułuje wnioski i zalecenia.
Wnioski – przykładowe zapisy:
Pomoc przyniosła efekty w postaci:
- poprawy oceny z…
- popełniania mniejszej ilości błędów – jakich,
- wyższej motywacji ucznia,
- poprawy systematyczności pracy ucznia,
- poprawy staranności zapisów w zeszytach, jakości prac dom owych
- wyższej aktywności ucznia,
- poprawy zachowania,
- poznania (stosowania) skuteczniejszych strategii uczenia się,
- wywiązywania się ucznia z podjętych zadań
- szerszej wiedzy nauczycieli na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych,
- lepszego wykorzystania pomocy dydaktycznych,
- stosowaniu metod pracy dostosowanych do różnorodnych potrzeb uczniów
- lepszych relacji w klasie,
- wyższej frekwencji na…,
- wzrost wzajemnego porozumienia
- klimat sprzyjający współpracy i budowaniu uczącej się organizacji,
- szersze włączanie się rodziców w prace szkoły
Zalecenia – przykładowe zapisy:
- Kontynuować przyznane przez dyrektora formy w niezmienionym wymiarze,
- Zintensyfikować częstotliwość zajęć w ramach przyznanych form,
- Włączyć dodatkowe formy – jakie, w jakim wymiarze – indywidualne, grupowo,
- Szerzej włączyć rodziców w określone działania w formie…
- Przygotować dla rodziców warsztaty(konsultacje) na temat…
- Włączyć specjalistę – jakiego – w jakim celu – w co…
- Nawiązać współpracę ze stowarzyszeniem… w celu; z instytucją…
- Zaproponować skierowanie ucznia na badania w…
Na podstawie wniosków i zaleceń dyrektor placówki podejmuje decyzje dotyczące formy, sposobu, okresu i wymiaru godzin dalszej pomocy dla ucznia bądź też o zaprzestaniu/rezygnacji z niektórych form.
O podjętych decyzjach informuje rodzica na piśmie, a zespół podejmuje kolejne działania.