Do lektury tej książki zachęciła mnie koleżanka trenerka. Przygotowywałam się akurat do szkolenia i potrzebowałam szybkiego przypomnienia treści. W bibliotekach jest wiele podręczników, przewodników i poradników na ten temat. Dlaczego w takim razie warto sięgnąć akurat po tę lekturę?
Sposób napisania tej książki jest bardzo przystępny, pozwala łatwo wyłożyć problemy bez zbędnych terminów naukowych. Każda dysfunkcja jest jasno rozpisana w powtarzalnym systemie. Autor odwołuje się do życia codziennego i własnych doświadczeń. Język książki jest empatyczny, lecz nie ulega roztkliwieniu nad przypadłościami dzieci z dysfunkcjami. Książka jest napisana w prosty sposób i to jest chyba kluczem do jej sukcesu jakim jest niewątpliwie dla czytelnika możliwość zrozumienia dzieci z dysfunkcjami. Po lekturze tej pozycji czuję się przygotowana i wiem czego mogę się spodziewać. To co bardzo mi się spodobało, to atmosfera książki. Wraz z dalszą lekturą, byłam coraz bardziej przekonana, że pomoże mi ona sprostać wymaganiom jakie nakłada na mnie dzisiejsza szkoła. Autor potrafi wzbudzić w czytelniku współodpowiedzialność za losy podopiecznych i w jakiś nieuchwytny sposób zmotywować do pracy, pokazać, że metody są możliwe do zastosowania i dają efekty. Cała treść tej książki tchnie optymizmem mimo tak wielu trudnych spraw jakie porusza.
Czego możemy się z niej dowiedzieć, konkrety:
– przyczyny powstawania zaburzeń oraz ich klasyfikacja – ADHD, trudności w nauce, dysleksja, zaburzenia lękowe, depresja, zaburzenia opozycyjno – buntownicze, spektrum autyzmu, zespół Aspergera, zaburzenia SI, tiki i zespół Tourette’a,
– nawiązywanie relacji z dziećmi z zaburzeniami
– wyszczególnione zaburzenia i ich wpływ na zachowanie dziecka (konkretne zachowania)
– dobre rady, wskazówki do pracy z dziećmi z dysfunkcjami
– jak zaplanować terapię i co powinna ona zawierać
– informacje o lekach – czym są, jak działają.
Polecam książkę każdemu – nauczycielowi, rodzicowi. Będzie świetna czy jako podstawa wiedzy o zaburzeniach i dysfunkcjach, czy też jako powtórka i spojrzenie na tę kwestię nie z naukowego ale z codziennego punktu widzenia .Otwiera oczy.
Tytuł publikacji: Dzieci z zaburzeniami łączonymi
Autor publikacji: Tony Attwood , Martin L. Kutscher , Robert R. Wolff
Wydawnictwo, rok K.E. Liber, maj 2007