„Co dzisiaj było w szkole?” – to pytanie stawiają codziennie, setkom tysięcy dzieci, ich zaciekawieni rodzice. „Mamusiu, dziś była pomidorowa z makaronem, Jasiek wylał wodę z konewki, a Basia uderzyła Jacka” – tak odpowiadają grzeczne dzieci swoim rodzicom. „A dokładnie, co było w tej szkole?” – dopytują rodzice. „Dokładnie, to makaron był troszeczkę za twardy…” odpowiadają grzecznie dzieci.
Niestety, dla części naszych dzieci, naszych uczniów, pytanie o szkołę jest rozumiane jako pytanie o menu stołówkowe, które chętnie recytują dzieci. A te najciekawsze zajęcia odbywają się w stołówce, w czasie przerwy. 45 minut lekcji jest przykrą koniecznością – oczekiwaniem by w czasie przerwy miło spędzić czas w szkolnej toalecie…
Ocenianie kształtujące jest odpowiedzią na ten problem. Jest skutecznym sposobem motywowania, aktywizowania i zaangażowania wszystkich uczniów w proces nauki. Ocenianie kształtujące pozwala na aktywne włączenie się uczniów słabszych, nieśmiałych, takich, którym „się nie chce”. Ocenianie kształtujące nie jest sposobem oceniania ucznia – jest filozofią podejścia nauczyciela do ucznia.
Ocenianie kształtujące jest gotowym narzędziem dla nauczycieli. Nauczyciel może korzystać z oferty oceniania kształtującego, dobierać indywidualnie narzędzia do swoich potrzeb, swoich przyzwyczajeń oraz do potrzeb swoich uczniów. Ocenianie kształtujące daje możliwość wspólnego, razem z uczniami wyboru metod – a więc włączenia uczniów do procesu nauki, uczynienia ich współodpowiedzialnymi za swoją edukację.
Jednocześnie ocenianie kształtujące nie wymaga zmiany zasad ani dokumentacji szkolnej. Pozwala na pełne dostosowanie do już obowiązujących zasad przyjętych w szkole.
Efekty wprowadzenia oceniania kształtującego widoczne są właściwe natychmiast.
Ocenianie kształtujące naprawdę jest OK !