ETAPY PLANOWANIA I PROJEKTOWANIA EWALUACJI
1. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji:
- Po co będziemy przeprowadzać ewaluację w naszej szkole?
- Jaki problem chcemy rozwiązać dzięki ewaluacji?
- Jak mogą być wykorzystane wyniki ewaluacji?
2. Określenie odbiorców ewaluacji:
- Dla kogo będziemy badać?
- Kto będzie głównym odbiorcą ewaluacji, a kto jeszcze może być zainteresowany wynikami?
- Do kogo mają być skierowane
rekomendacje?
- Kto będzie zobowiązany do ich wdrożenia?
3. Identyfikacja zasobów (czasowych, ludzkich, finansowych):
- Ile czasu możemy przeznaczyć na ewaluację? Kiedy będą nam potrzebne wyniki?
- Jakie koszty będzie można ponieść?
- Czym dysponujemy „na wejściu”? (np. bazy danych wyników egzaminów zewnętrznych, wyniki poprzednich ewaluacji, sprawozdania z posiedzeń rady pedagogicznej)
- Co musimy zrobić przed uruchomieniem ewaluacji? (zaktualizować bazę danych, określić, z kim skonsultować koncepcję ewaluacji)
- Kto może zająć się prowadzaniem ewaluacji w szkole? Jak nauczyciele –potencjalnie mogący zająć się prowadzeniem ewaluacji – obciążeni są innymi zadaniami?
4. Wskazanie wykonawców ewaluacji (powołanie zespołu ewaluacyjnego):
• Ilu osób potrzebujemy do realizacji ewaluacji?
• Kto będzie zbierał wyniki, analizował je i pisał raport?
5. Określenie przedmiot ewaluacji:
- Jak sformułowaliśmy temat badania ewaluacyjnego?
- Jakie obszary w ramach przedmiotu ewaluacji można/trzeba wyróżnić w prowadzonym badaniu ewaluacyjnym?
6. Sformułowanie pytań badawczych (kluczowych):
- Czego chcemy się dowiedzieć?
- Na jakie pytania ma odpowiedzieć ewaluacja?
7. Określenie kryteriów ewaluacji:
- Co jest wartością w badanym przedmiocie ewaluacji?
- Jakimi kryteriami mają posłużyć się ewaluatorzy, prowadzący ewaluację wewnętrzną w formułowaniu wniosków ewaluacyjnych?
- Co nas zadowala?
8. Określenie ram czasowych ewaluacji – harmonogram ewaluacji:
- Kiedy będzie realizowane badanie?
- Ile jest czasu na realizację badań terenowych, na analizę danych, pisanie raportu?
- Kiedy ewaluacja powinna zostać zakończona, żeby była użyteczna tj. żeby można było wykorzystać jej wyniki w realizacji kolejnych działań?
9. Określenie formatu raportu i sposobu rozpowszechniania wyników ewaluacji:
- Jaką formę będzie miał raport ewaluacyjny?
- Jaka będzie struktura raportu?
- Komu i przy jakiej okazji raport zostanie przedstawiony?