Dzieci ze spektrum, które uczęszczają do tradycyjnych szkół, potrzebują wykwalifikowanych i empatycznych pedagogów. Stają dziś oni przed ogromnym wyzwaniem, muszą wykazać się niezwykłą empatią, wytrwałością i cierpliwością, dlatego sami także potrzebują wsparcia – przypominamy rozmowę z psycholog Emilia Gawrysiak z poradni psychologicznej Mojra.
Szkoła stanowi ogromne wyzwanie dla dziecka ze spektrum autyzmu, które doświadcza różnych trudności, związanych z przetwarzaniem sensorycznym (nadwrażliwość na bodźce smakowe, słuchowe, dotykowe, wzrokowe), a także w sferze społecznej (zaburzenia interakcji społecznych, nieprawidłowości w komunikacji niewerbalnej, inicjowanie i utrzymywanie kontaktów interpersonalnych).
Włączenie dziecka do środowiska szkoły ogólnodostępnej jest również dużym wyzwaniem dla rodziców i nauczycieli, którzy powinni nabyć odpowiedniej wiedzy i umiejętności, aby wspierać dziecko w jego codziennym funkcjonowaniu i rozwoju.
W niektórych szkołach praktykuje się już zmiany, które są pozytywnie odbierane przez rodziców i dzieci ze spektrum. Ułatwiają one uczniom codzienne funkcjonowanie, na przykład likwidacja głośnych dzwonków. To dobry kierunek?
Czytaj dalej : Dziecko ze spektrum autyzmu w szkole. „Pedagodzy stają przed ogromnym wyzwaniem”. Jak wspierać uczniów?