Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie zawiera przepisów szczegółowo regulujących zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów w szkole. Ten zakres spraw powinien być uregulowany w statucie szkoły, który zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt. 7 ustawy o systemie oświaty powinien określać m. in. prawa i obowiązki uczniów.
Precyzyjne zapisy prawa wewnątrzszkolnego powinny przewidzieć wszystkie sytuacje występujące w danym typie szkoły.
Można je szczegółowo opisać w „Procedurach kontroli frekwencji”:
- Procedura usprawiedliwiania nieobecności uczniów
Częstym powodem nieobecności uczniów, który nie może być kwestionowany przez nauczyciela, jest choroba, potwierdzona zaświadczeniem lekarskim. W przypadku nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych z innych przyczyn statut szkoły powinien dopuszczać, jako usprawiedliwienie nieobecności ucznia w szkole, oświadczenie rodziców o przyczynach nieobecności ucznia.
Należy podkreślić, że oświadczenie rodziców, które w przeciwieństwie do zaświadczenia lekarskiego nie jest dokumentem urzędowym, podlega ocenie nauczyciela.
Jeżeli nieobecność ucznia jest dłuższa niż 3 dni, rodzic powinien powiadomić wychowawcę/ szkołę niezwłocznie.
Należy dokładnie określić czas w jakim usprawiedliwienie powinno być dostarczone (po tym terminie godziny nieobecności pozostaną nieusprawiedliwione)
W wielu szkołach opracowano wzór wniosku/oświadczenia usprawiedliwienia nieobecności ucznia (jest na stronie szkoły).
- Procedura zwalniania uczniów z zajęć edukacyjnych np. podpis wychowawcy, pieczątka z sekretariatu i dopiero na tej podstawie uczeń może wyjść ze szkoły
- Działania dyscyplinujące i nagrody dla uczniów ze wzorową frekwencją
- Postępowanie w przypadku niespełnienia obowiązku nauki
- Postępowanie w przypadku ucznia pełnoletniego (dotyczy szkół ponadgimnazjalnych)
Uwzględnienie w kryteriach oceny zachowania dopuszczalnej liczby godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień np. ocena wzorowa i bardzo dobra – wszystkie nieobecności usprawiedliwione, ocena dobra – 7, ocena poprawna – 15, nieodpowiednia – powyżej 20.
Najważniejsza zasada:
Determinacja Rady Pedagogicznej = SKUTECZNOŚĆ
Maria Stawska