Zarówno młody dyrektor, jak i doświadczony zapewne skorzysta z kilku praktycznych rad.
Truizmem jest powiedzieć, że nieznajomość prawa szkodzi. Ryzykiem jest stwierdzić, że każde działanie nauczyciela i dyrektora jest zupełnie zgodne z przepisami. Jak nie pogubić się w gąszczu przepisów, jak czytać i rozumieć akty prawne, radzi znakomity ekspert Edurady Robert Ludwiniak.
Z przyjemnością oddajemy Państwu tekst Leszka Trzaski, znanego psychologa i psychoterapeuty, który włącza się do dyskusji nad stanem polskiej edukacji. Problem, który porusza jest jednocześnie doniosły i, śmiem twierdzić, pomijany. Autor zastanawia się nad możliwościami rzeczywistego wyrównywania szans edukacyjnych i społecznych u młodych ludzi. Od paru lat obserwujemy dość niepokojące zjawisko. Rozwarstwienie poziomu szkół i uczniów raczej się pogłębia. Pochodzący z tzw. dobrych domów mają coraz więcej możliwości rozwoju, ci z problemami stosunkowo rzadko otrzymują pomoc. Jak ten problem rozwiązać? Jak pomóc uczniom pozbyć się zaniedbań środowiskowych?
Czwartek jak zwykle rezerwujemy na korespondencję zagraniczną. Tym razem znana Państwu Jolanta Lamm podnosi kwestię upadającego autorytetu nauczyciela w szwajcarskim społeczeństwie. Analizę autorki należy uznać za niezwykle przenikliwą. Tutaj rodzi się pytanie, czy tendencja spadkowa, jeśli idzie o status społeczny nauczycieli dotyka całą Europę?
Tydzień kończymy publikacją Bożeny Janty, poświęconej rozwijaniu postawy kreatywnej u uczniów. Wśród pedagogów panuje bowiem powszechna zgoda, że twórczości i kreatywności należy uczyć. Jednocześnie praktyka pokazuje, że nie zawsze mamy pomysły, jak realnie czynić nasze działania skuteczniejszymi.
Ponadto zapraszamy do odwiedzania zakładki ze wzorami dokumentów, znajdą tam Państwo Listy dyrektora szkoły, informujące rodziców o ustalonych dla ucznia formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pożytecznej lektury!