Czy kompetencje kluczowe można kształtować już w przedszkolu… część 2.

Kompetencje kluczowe w profilu kompetencyjnym absolwenta przedszkola, czyli co przedszkolak wiedzieć i umieć powinien.

Realizacja programów wychowania przedszkolnego, zgodnych z obowiązującą podstawą programową, powinno prowadzić do osiągnięcia przez dziecko na koniec edukacji przedszkolnej, wiedzy, umiejętności i postaw, zbliżonych do niżej opisanego profilu kompetencyjnego:

Wiedza

  • wie, jakie zasady panują w przedszkolu oraz dostrzega fakt, że mają one zastosowanie również w innych kontekstach sytuacyjnych, dostrzega uniwersalny charakter wiedzy zdobytej podczas zajęć w przedszkolu;
  • zna podstawowe reguły językowe, stosuje poprawnie zwroty języka polskiego oraz ma bogaty zasób słów pozwalających mu na wyrażanie podstawowych potrzeb;
  • zauważa potrzeby i emocje innych dzieci oraz potrafi zareagować adekwatnie do sytuacji;
  • rozumie konieczność szukania pomocy u innych osób – dorosłych i rówieśników;
  • wie, na czym polega pomiar oraz przeprowadza pomiary, wykorzystując w tym celu różne sposoby;
  • klasyfikuje i szereguje elementy otaczającego go środowiska, dostrzegając reguły funkcjonowania przyrody ożywionej i nieożywionej;
  • rozpoznaje oraz prawidłowo odczytuje znaki językowe, piktogramy i ikony;
  • wie, do jakiej wspólnoty narodowej, etnicznej i językowej należy;
  • uświadamia sobie, że ludzie porozumiewają się za pomocą różnych sposobów i języków.

Umiejętności

  • wyraża swoje potrzeby za pomocą komunikatów słownych i prawidłowo odczytuje komunikaty innych dzieci oraz dorosłych;
  • planuje swoje działania w sytuacjach edukacyjnych i zabawowych oraz potrafi odnieść się do pomysłów i zadań innych dzieci;
  • pokonuje trudności, jakie napotyka podczas realizacji swoich pomysłów przez własną aktywność lub przy ukierunkowanej pomocy osób dorosłych;
  • prosi o pomoc;
  • wspierane przez dorosłych stosuje własne strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
  • respektuje zasady panujące w przedszkolu, współtworzy zasady zabawy w grupie i innych sytuacjach, ocenia swoje zachowanie w odniesieniu do norm panujących w grupie i placówce;
  • wykorzystując różnorodne sposoby zdobywania wiedzy, także te oparte na eksperymentowaniu, doświadczaniu oraz zabawach konstrukcyjnych, krytycznie odnosi się do uzyskanych informacji;
  • weryfikuje zdobytą wiedzę przez doświadczenie własne, eksperymenty kontrolowane oraz dzięki korzystaniu z potencjału innych dzieci i wskazówek nauczycieli;
  • korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnych w sytuacjach edukacyjnych oraz dostrzega zagrożenia wynikające z ich niewłaściwego zastosowania;
  • podejmuje próby samodzielnego odwzorowywania liter, cyfr, piktogramów i figur geometrycznych;
  • stosuje różne proste formy ekspresji – plastyczne, muzyczne, słowne i parateatralne;
  • dostrzega poza przedszkolny kontekst zdobytej wiedzy – potrafi wskazać inne przykłady niż te odnoszące do przestrzeni przedszkolnej;
  • wykorzystuje wiedzę zdobytą w przedszkolu, w domu i w innych sytuacjach oraz potrafi wskazać możliwości jej rozszerzenia.

Postawy

  • rozumie znaczenie tworzenia i przestrzegania reguł panujących w przedszkolu i potrafi zareagować w sytuacji, kiedy są one łamane;
  • jest otwarte na nowe wyzwania i chętnie je podejmuje;
  • dostrzega potrzebę zdobywania wiedzy, jej weryfikowania i poszukiwania nowych obszarów do działania;
  • jest chętne do pracy w różnych obszarach edukacyjnych;
  • chętnie współpracuje z innymi;
  • samodzielnie poszukuje okazji edukacyjnych i rozwojowych;
  • wspiera inne dzieci w codziennych sytuacjach edukacyjnych.

Jak to osiągnąć? Jakie zastosować metody i formy pracy z dzieckiem? Na co zwrócić uwagę? Jakie organizować codzienne działania, żeby wspierać rozwój kompetencji dziecka przedszkolnego?

O tym w części 2 i 3 – zapraszam do lektury.

Magdalena Soszyńska-Kalinowska

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *