PAP zwróciła się do dr. hab. Romana Dolaty, profesora Uniwersytetu Warszawskiego, kierownika Katedry Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją, z pytaniem, czy należy reformować edukację, a jeśli tak, to jak.
Wyjaśnił, że chodzi o relacje uczniów z rówieśnikami, z nauczycielem, generalnie z dorosłymi, a także z kulturą i ze wspólnotą. Zaznaczył, że bardzo ważne jest dbanie o te relacje we wszystkich wymiarach. Jednak – jak podkreślił – kluczowa jest autonomia jednostki w wymiarze rozwoju umysłowego i moralnego zarówno uczniów, nauczycieli jak i szkoły.
Wskazał, że w doskonaleniu edukacji bardzo ważne jest tworzenie, rozwijanie i udostępnianie zasobów. Chodzi o finansowanie oświaty, krajowy program (w Polsce tę role spełnia podstawa programowa), podręczniki i szeroko pojęte materiały dydaktyczne, system egzaminacyjny (zarówno system wewnątrzszkolny, jak system egzaminów zewnętrznych) i o badania edukacyjne. „Potrzebujemy sylwetki systemu szkolnego, a nie ucznia” – zaznaczył. Czytaj więcej: Pedagog: doskonaląc edukację, trzeba przede wszystkim zadbać o nauczycieli