Czy ktoś krzywdzi moje dziecko?

Jednym z podstawowych narzędzi nauczyciela, w rozpoznawaniu przemocy w klasie, czy w szkole jest obserwacja. Narzędzie pozornie proste, jednak w przeładowanych liczebnie szkołach często trudne do skutecznego stosowania. Niemniej obserwacja właśnie pozwala na zauważenie, czy zdiagnozowanie pierwszych oznak zmian zachowania uczniów, nastroju panującego w klasie, czy składu grup rówieśniczych.

Jednym z podstawowych narzędzi nauczyciela, w rozpoznawaniu przemocy w klasie, czy w szkole jest obserwacja. Narzędzie pozornie proste, jednak w przeładowanych liczebnie szkołach często trudne do skutecznego stosowania. Niemniej obserwacja właśnie pozwala na zauważenie, czy zdiagnozowanie pierwszych oznak zmian zachowania uczniów, nastroju panującego w klasie, czy składu grup rówieśniczych. Niepokojące sytuacje, które powinny zwracać naszą uwagę zawsze, to wszelkie zmiany zachowania uczniów, nie będące chwilowymi, związanymi choćby z obniżeniem nastroju, czy słabszym momentem w ciągu dnia, czy tygodnia. Zwracajmy uwagę na osoby osamotnione, wycofane, spóźniające się do szkoły czy na lekcję, szukające swoich rzeczy, spędzające przerwy osobno, będące obiektem kpin, poszturchiwane w różnych sytuacjach.

Wśród  oznak rozpoznania mobbingu w szkole można wymienić, choćby:

  • Przezywanie, upokarzanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, zastraszanie, zakrzykiwanie, grożenie;
  • Zaczepianie, popychanie, szturchanie;
  • Dzieci takie wciąganie w kłótnie i bójki, w których są stroną słabszą, nie bronią się, lecz próbują uciec lub się wycofać (często płacząc);
  • Zabieranie przyborów szkolnych, ubrań, pieniędzy i innych rzeczy;
  • Siniaki, zadrapania, podarte ubrania;
  • Spóźnianie się do szkoły, do klasy po przerwie;
  • Zmiana drogi do domu lub do szkoły, żeby ominąć prześladowców;
  • Częste szukanie swoich rzeczy;
  • Zgłaszanie objawów psychosomatycznych (bóle brzucha, głowy);
  • Samotne spędzanie przerw; wykluczenie z grupy;
  • Nasilona niepewność, nerwowość;

Przykładowe oznaki przemocy rówieśniczej pozwalające rodzicom rozpoznać to zjawisko u dzieci:

  • Wracanie do domu w podartych ubraniach, zniszczone rzeczy;
  • Brak odwiedzin kolegów; brak zaproszeń na urodziny;
  • Lęk przed szkołą – np.: oporne wychodzenie do szkoły;
  • Uskarżanie się na objawy psychosomatyczne – bóle głowy, bóle brzucha;
  • Kłopoty ze snem;
  • Częste prośby o pieniądze lub ich kradzież w domu;

Przykładowe cechy charakteryzujące sprawców przemocy[1]:

  • Łatwo się irytują, szydzą z innych, celowo mówią rzeczy, które mogą kogoś zranić,
  • grożą, wyśmiewają się, popychają innych, szturchają, biją, znęcają się, niszczą cudze rzeczy.
  • Mają potrzebę dominowania i tyranizowania innych, chętnie uciekają się do przemocy i groźby, dążą do realizacji swojej woli za wszelką cenę. Chełpią się swoją faktyczną lub wyimaginowaną władzą nad pozostałymi uczniami.
  • Są porywczy, impulsywni, cechuje ich niski próg frustracji, mają trudności z przystosowaniem się do panujących norm i zasad. Aby osiągnąć korzyści, chętnie oszukują.
  • Ogólnie są zbuntowani, nieposłuszni i agresywni.
  • Sprytnie wykręcają się z trudnych sytuacji.
  • Mają opinię twardych. Nie współczują dręczonym uczniom. Mają dość wysokie mniemanie o sobie.
  • Stosunkowo wcześnie zaczynają łamać normy prawne i społeczne.

 

Zapraszamy na nasze szkolenia z tej tematyki:

Przemoc rówieśnicza

 


[1] Stanisław Orłowski, Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone *