Kiepskie oceny i wzorowe zachowanie? Dlaczego rodzice kwestionują oceny zachowania?

W polskim systemie oświaty oceny z zajęć edukacyjnych i ocena zachowania funkcjonują jako odrębne kategorie, które nie są od siebie uzależnione. Wynika to wprost z przepisów zawartych w ustawie o systemie oświaty, które jasno określają, że średnia ocen nie może mieć wpływu na ocenę z zachowania.

Mimo wyraźnych regulacji, w niektórych szkołach stosowane są nieformalne zasady, które wiążą ocenę z zachowania z uzyskaniem odpowiedniej średniej. Przykładowo, wymaga się, aby uczeń miał średnią ocen na poziomie 4,75 lub wyższą, by uzyskać ocenę wzorową z zachowania. Takie podejście narusza przepisy prawa, a także budzi wątpliwości etyczne.

– Jak to wygląda? – słyszy się nieraz w pokoju nauczycielskim. – Tu wzorowe, a od góry do dołu same tróje. To za co to wzorowe?

Ten paradoks jest jednak możliwy. Ocena zachowania powinna być wyrazem postawy ucznia, jego zaangażowania w życie szkolne, przestrzegania zasad współżycia społecznego, a nie wynikiem średniej ocen z przedmiotów takich jak matematyka czy język polski. Nakład starań włożonych w osiągnięcie wyników edukacyjnych, nie musi wcale iść w parze z rezultatami. Za każdą oceną zresztą, osoba historia starań i (nie)możliwości. Czytaj dalej: Kiepskie oceny i wzorowe zachowanie? Rodzice kwestionują oceny zachowania

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *