Kodeks etyki nauczycielskiej

Etyka zawodu nauczyciela to niezwykle istotna i jednocześnie nieostra materia. Od lat trwają dyskusje na temat zasad, które na stałe powinny do tego kanonu wejść. Dzisiaj próbujemy przybliżyć to zagadnienie, odwołując się do ogólnopolskich ankiet i tez naukowców.

Etyka zawodowa nauczyciela to zbiór zasad i wartości, które kierują postępowaniem nauczycieli w ich codziennej pracy. Jest to fundament, na którym opiera się zaufanie społeczne do zawodu nauczyciela oraz jakość edukacji.

„Kanony” etyki 

  • Zasada prawdy – zakłada, że prawda wyraża się we wszystkim, co nauczyciel mówi i czyni, a także w jego własnej postawie życiowej,
  • Zasada dobra dziecka – podstawą działania nauczyciela jest bezpieczeństwo, interes, korzyści i wszechstronny rozwój dziecka.
  • Zasada przykładu – wartości i umiejętności trzeba samemu posiadać, by móc je przekazać.
  • Zasada projekcji pedagogicznej – polegająca na rozumieniu jak się zachować i jak mówić do dziecka,
  • Zasada więzi emocjonalnej – utrzymanie bezpośredniego, serdecznego kontaktu,
  • Zasada poszanowania osobowości dziecka – oparta na szacunku dostrzegania jego odrębności i niepowtarzalności – każdy jest inny, każdy wyjątkowy,
  • Zasada profesjonalizmu – w wychowaniu, nauczaniu i opiece; wymaga kompetencji, dojrzałości i fachowości.

Etyczny nauczyciel dobrze komunikuje się z uczniami, a do najbardziej pożądanych form zachowań nauczycielskich należą: pochwały wyrażane w różny sposób; werbalne i niewerbalne reagowanie na wypowiedzi ucznia; wyznaczanie jasnych reguł postępowania i ich przestrzeganie; bycie sprawiedliwym w stosunku do wszystkich uczniów

Cechy pozytywne nauczyciela wyłonione w ogólnopolskiej ankiecie:

  • otwartość,
  • umiejętność kontaktu z młodzieżą,
  • poszanowanie godności,
  • życzliwość,
  • tolerancja,
  • poczucie humoru,
  • wiedza i umiejętność jej przekazywania,
  • konsekwencja w postępowaniu.

Cechy negatywne nauczyciela wyłonione w ogólnopolskiej ankiecie:

  • brak wiedzy,
  • niekompetencja,
  • niesprawiedliwość i brak obiektywizmu,
  • brak zrozumienia i czasu dla uczniów,
  • konfliktowość i złośliwość,
  • brak konsekwencji w postępowaniu,
  • nietolerancja,
  • brak kultury osobistej.

10 mądrości nauczycielskich wg J. Pielachowskiego /Nauczyciel i jego warsztat pracy, Poznań 1996/

  1. Wiem, że przyszłość moich wychowanków w dużym stopniu zależy ode mnie.
  2. Nigdy nie poniżam godności ucznia. Poniżony zawsze odpłaca złem.
  3. W konflikcie z uczniami nie gorączkuję się; jestem sędzią, a nie stroną.
  4. Nie lekceważę własnych poleceń, zawsze kontroluję ich wykonanie.
  5. Jestem cierpliwy, uczniowie mają prawo myśleć i działać wolniej ode mnie.
  6.  Lekcja jest dla uczniów – nie dla mnie. Mój sukces powstaje tylko z sukcesów moich uczniów.
  7. Nie jestem nieomylny. Mądrość polega na przyznaniu się do błędu i naprawieniu go.
  8. Autorytet nie polega na wzbudzaniu strachu, lecz na kompetencji, sprawiedliwości, konsekwencji wymagań
  9. Wymagania nie wykluczają życzliwości; nie zrzędzę, nie pouczam, czyn jest lepszy od mówienia, przykład lepszy od instrukcji
  10. Nie spodziewam się powierzchownej wdzięczności wychowanków. Jeśli zaszczepię im lepsza stronę mojej osobowości – będą mi wdzięczni przez całe życie

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *