Pierwszą część artykułu znajdą Państwo tutaj. zaś drugą tutaj.
Konflikt uczeń-nauczyciel – ciąg dalszy
Kolejny konflikt pomiędzy uczniem a nauczycielem dotyczy niestosownych, prowokacyjnych zachowań prezentowanych przez ucznia w stosunku do nauczyciela, kolegów i koleżanek, pracowników szkoły. Przykładami zachowań, które doprowadzają do konfliktu pomiędzy nauczycielem a uczniem mogą być: kradzieże, wyzwiska, notoryczne przeszkadzanie podczas prowadzenia zajęć, niestosowanie się do regulaminu – używanie telefonu podczas zajęć, głośne komentowanie i wyśmiewanie odpowiedzi innych uczniów jak również wypowiedzi nauczyciela, palenie papierosów, spożywanie alkoholu na terenie szkoły, przyjście do szkoły pod wpływem alkoholu, rozprowadzanie narkotyków, leków psychotropowych i innych substancji psychoaktywnych, używanie wulgaryzmów. Niestety tego typu zachowania nie pojawiają się bez przyczyny i bardzo często są próbą zwrócenia na siebie uwagi. Uczeń w ten sposób chce zostać zauważony, chce znaleźć się w centrum uwagi, ponieważ dzięki temu istnieje szansa, że otrzyma odpowiednią pomoc. W przypadku nagminnego palenia przez ucznia papierosów należy w pierwszej kolejności przeprowadzić z nim rozmowę na temat szkodliwości tego typu używek, wyjaśnić uczniowi, że jest to niezgodne z obowiązującym w szkole regulaminem, że w ten sposób uczeń łamie przyjęte normy. Jeżeli taka forma nie przyniesie rezultatu – a w znakomitej większości przypadków nie przyniesie, należy sięgnąć po kolejne narzędzie – wręczenie uczniowi pisemnej kary – ostrzeżenie wychowawcy lub nagana wychowawcy oraz wezwanie do szkoły rodziców ucznia, przedstawienie problemu i prośba o współpracę, pomoc w opanowaniu problemu. Jeżeli rodzice ucznia rozumieją problem i są chętni do współpracy, można powiedzieć, że udało nam się rozwiązać konflikt. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku uczniów pełnoletnich, którzy nie wyrazili zgody o informowaniu o ich zachowaniu rodziców/opiekunów prawnych. W takiej sytuacji, jeżeli rola wychowawcy okaże się nie wystarczająca należy zasięgnąć pomocy pedagoga a następnie poprosić o pomoc dyrektora szkoły. Warto z uczniem notorycznie łamiącym regulamin szkoły spisać kontrakt, do którego zobowiąże się on stosować.
Konflikt nauczyciel-nauczyciel
Kolejną grupą konfliktów mającą negatywny wpływ na funkcjonowanie osób w niego uwikłanych to konflikt pomiędzy nauczycielami danej szkoły.
Przyczynami tego typy konfliktów mogą być: zły przepływ informacji pomiędzy pracownikami, nie wywiązanie się ze swoich zadań, lekceważący stosunek starszych nauczycieli w stosunku do nowo zatrudnionych osób, plotki na temat nauczycieli, itp. Niekiedy ogniwem zapalanym konfliktu pomiędzy nauczycielami są uczniowie.
Skutkami konfliktów pomiędzy nauczycielami jest przede wszystkim pogorszenie atmosfery w miejscu pracy, co przekłada się na jakość i efektywność wykonywanej pracy. Sytuacje tego typu mogą również doprowadzić, do tworzenia się obozów w miejscu pracy, plotkowania, oczerniania się nawzajem.
Konflikt nauczyciel-rodzic
Ostatnim rodzajem konfliktu, który zostanie omówiony, jest konflikt pomiędzy nauczycielem a rodzicem. Jest to bardzo poważny konflikt. Jego przyczynami są najczęściej zbyt wysokie ambicje, oczekiwania rodziców względem swoich dzieci. Bardzo często rodzice chcą spełnić swoje ambicje i marzenia za pomocą swoich dzieci. Przykładowo rodzic – lekarz, chce, żeby jego dziecko również było lekarzem, niestety okazuje się, że dziecko kompletnie nie widzi siebie w tym zawodzie, ma przeciętne wyniki z chemii i biologii, lubi języki obce. Rodzice za słabe wyniki w nauce obwiniają nauczycieli, którzy ich zdaniem są niekompetentni, nieprzygotowani do pracy w szkole i nie potrafią odpowiednio nauczyć ich dzieci, rodzice tacy nie rzadko przychodzą do nauczycieli z pretensjami, a nawet udają się bezpośrednio do dyrekcji żądając zmiany nauczyciela.
Za problemy z dziećmi rodzice często obwiniają szkołę – mimo, że uczniowie w szkole spędzają średnio 7 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu, natomiast cały pozostały czas przebywają pod kontrolą swoich opiekunów prawnych. Kiedy szkoła(nauczyciele, dyrekcja) wzywa rodzica w celu omówienia bieżących problemów ucznia, bywa, że rodzice nie dopuszczają do siebie tego, że powodem złego zachowania uczniów są problemy domowe. Rodzice uważają, że to wina szkoły, która nie wychowuje ich dzieci, nie zajmuje się nimi w należyty sposób. Opiekunowie prawni nie chcą dopuścić do siebie tego, że ich dzieci w ten sposób starają się zwrócić ich uwagę. Tak jak wspominałem wcześniej, rozmowy z prawnymi opiekunami dzieci należy prowadzić w bardzo wyważony sposób, najbezpieczniej w obecności osób trzecich, w miejscu pracy.
CIĄG DALSZY ZA TYDZIEŃ.
Piotr Kaźmierczak – uczestnik Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli